Hoppa till sidans innehåll

Tack för era medskick!


Ett stort tack till er som tog er tid att lämna medskick till Korpens nya gemensamma system i den enkät som gick ut för ett par veckor sedan. Det var över 100 föreningar som tillsammans täcker in 80% av Korpens medlemmar som bidrog med svar och medskick.

Det är med stor vetskap om att det är svårt att få en samlad bild genom att titta på några få utvalda skisser som vi påbörjat en analys av de inkomna medskicken. Generellt så är över 80% av de som svarat övervägande positiva vilket känns fantastiskt kul och sporrar oss i vårt fortsatta arbete. Bland de positiva medskicken kan läsas: ”-Jag tror att detta kommer att underlätta för lagledaren och ansvaret läggs på den enskilda individen att ha rätt kontaktuppgifter för att kunna få den info som behövs för att delta.och det är mitt i prick på vad projektgruppen önskar att det nya systemet ska resultera i.

Orosmoment och frågor

Vi kan konstatera att några av er som svarat är oroliga för att detta ska bli ännu ett system att arbeta i. Vår tanke och förhoppning är snarare tvärt om, vi önskar att det nya systemet ska kunna ersätta ett eller flera av de system som används idag samt säkerställa att systemet dessutom är integrerat, sammankopplat, med de vanligast förekommande systemen i organisationen. Detta för att säkerställa att data om exempelvis kontaktinformation till medlemmar endast uppdateras på ett ställe.

Vidare är det exempel som visades i skisserna just ett exempel, i skissen var det anmälan till en fotbollsmatch men det kan vara vilken aktivitet som helst. (Gällande lagidrotterna så vill vi att lagledaren ska bekräfta anmälningarna, så det inte går att anmäla sig till valfritt lag. Eftersom anmälan blir kopplad till en avgift så tror vi ändå inte att funktionen kommer att missbrukas).

För att hantera aktiviteter i vårt system är tanken att föreningen själv ställer in vad som gäller för varje aktivitet eller aktivitetstyp. Det kan vara ett öppet arrangemang som inte kräver medlemskap eller det kan finnas begränsat antal platser eller andra aktivitetsspecifika inställningar. Dessa inställningar görs av varje förening liksom inställningarna för hur mycket en aktivitet kostar och hur man önskar ta betalt. Systemet håller sedan reda på hur mycket varje medlem ska betala, när den ska betala, om det har betalat och så vidare.

Intentionen med Korpens nya system KIT (förkortning för Korpens IT-system)

Som en röd tråd igenom hela projektet löper idén om att förenkla i alla led för medlemmar, lagledare, administratörer med flera. Intentionen är inte att bygga ett system som täcker in allt som en Korpenförening behöver. Som exempel behövs fortfarande ett bokföringsprogram. Däremot vill Korpen med projektet KIT sätta en gemensam grund med ett antal olika system som tillsammans bildar en helhet som förenklar.

Fortsatta dialoger

Vi kommer på dialogmötet 31 mars gå igenom nästa steg i arbetet med nätverk Korpen och diskutera de utmaningar som vi står inför och tillsammans måste lösa. Inför mötet kommer vi att sammanställa svaren från enkäten. 

/Mårten Salomonsson, IT- och CRM-ansvarig på Korpen

Ytterligare lästips!

Kolla in Mårtens blogg om arbetet med det gemensamma systemet

Uppdaterad: 2017-03-22 16:21
Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996000
E-post: This is a mailto link

Se all info