Hoppa till sidans innehåll

Vårt nya gemensamma system - tips till föreningen


Beslutet om att införa ett gemensamt system för hantering av medlemmar, kommunikation och avgifter fattades i maj 2016. Sedan dess har arbete med kravställning, marknadsundersökning och upphandling pågått. Idag har vi valt en leverantör och vi är så gott som i mål med affärsöverenskommelsen och så snart vi kommit i mål påbörjas anpassningen av systemet för att det ska passa oss i Korpen.

Systemet som vi vill implementera och anpassa till Korpen är ett befintligt system som idag används av ett flertal gym, träningsanläggningar och trampolinparker. Det innehåller det mesta man kan önska sig av ett modernt system såsom planering, schemaläggning, fakturering och medlemshantering. Just nu pågår arbetet med att integrera systemet mot Profixio så att vi även kan hantera all lagidrott i systemet. Se tidsplanen för arbetet den kommande tiden.

För många kommer det innebära en omställning att införa ett nytt IT-system, för andra kommer det att gå lätt. Under hösten kommer vi att arbeta hårt för att dels förbereda och anpassa det nya systemet enligt Korpens krav, men framförallt för att ta fram en plan för att underlätta införandet för så många föreningar som möjligt.

Det vi med säkerhet vet är att det kommer att krävas en del arbete. Förutom att det är ett, för oss på Korpen, nytt system som vi behöver lära känna så kommer det även krävas arbete med att lägga upp aktiviteter, registrera medlemmar, anmäla medlemmar till aktiviteter och så vidare.

Pilotföreningar

Under hösten har vi som mål att genomföra ett pilotprojekt där vi tillsammans med några föreningar testar systemet. Vi ser att vi under piloten ska få svar på frågor som:
- Vad händer när en förening loggar in i systemet första gången och vilka uppgifter ska redan finnas i systemet?
- I vilken ordning lägger man upp saker och ting och hur görs det?
- På vilka olika sätt kan medlemmar registreras och kan vi på något sätt underlätta det arbetet?
- Hur får medlemmarna ta del av systemet och var kommer de att hitta sin information?

Ja, frågorna är många och genom pilotprojektet vill vi hitta sätt som underlättar för så många föreningar som möjligt.

Det har kommit in intresseanmälan från några föreningar att delta i pilotprojektet men det finns plats för ytterligare någon. Är du och din förening sugen på att testa det nya systemet och genom dina/era synpunkter vara med och påverka hur systemet anpassas för Korpen? Hör i så fall av dig till Mårten Salomonsson, This is a mailto link, 08- 699 64 11. 

Utbildningsdag 24 november

I samband med dialogmötet 25-26 november kommer vi på fredagen den 24 november hålla det första utbildningstillfället i det nya systemet. Under dagen kommer vi tillsamman gå igenom systemet och ni får chansen att påbörja arbetet med systemet i er förening. Anmälan till utbildningsdagen görs här.

/Mårten och Petra

Uppdaterad: 2017-09-21 14:01
Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996000
E-post: This is a mailto link

Se all info