Hoppa till sidans innehåll

Fotbollskampanjen 2019

06 MAR 2019 14:32
En ny säsong med korpfotboll är här! Här får din förening lite tips och råd om hur ni kan tänka när ni marknadsför er kommande fotbollssäsong samt vad vi gör från centralt håll.
  • Uppdaterad: 06 MAR 2019 14:32

Fotbollen är på gång och många av er har nu öppnat er anmälan för årets säsong av korpfotbollen, vår överlägset största och mest kända idrott inom Korpen. Vi har tagit fram lite tips, material och tankar som du kan ha med er när du ska presentera fotbollsserien i din förening. Vi kommer från centralt håll även göra ett arbete med att uppmärksamma fotbollssäsongen 2019. Mycket material att hitta i vår marknadsbank under fliken Kampanjer

Vad händer centralt?

Fotboll på Korpen.se

Vi har en landningssida på korpen.se som rör fotbollen och dit vi kommer länka när vi lägger upp facebookinlägg och liknande. Där, www.korpen.se/fotboll, skriver vi kort om fotbollssäsongen 2019 med Korpen. Besökarna även hitta länkar direkt till hemsidan hos de korpföreningar som har fotboll. Kolla gärna igenom listan och se så att din förening finns med samt att länken är rätt. Är det något som inte stämmer så maila This is a mailto link

Korpens facebooksida och instagram.

Från Korpens centrala facebooksida kommer vi under våren att uppmärksamma fotbollssäsongen via inlägg med både bild och film. Filmerna kan ni, som vi beskriver längre ner, välja att sedan publicera själva på er facebooksida via så kallad korspublicering. Alla bildinlägg vi lägger ut kommer vi även att lägga upp i marknadsbanken så ni som förening kan använda dem.

Annonsering om fotbollssäsongen 2019

Tillsammans med fotbollsmagasinet Offside kommer vi även detta år att uppmärksamma korpfotbollssäsongen. Detta gör vi via annonser i nummer ett (januari) och två (mars) detta år, i fem avsnitt av deras veckovisa podcast samt i ett av deras nyhetsbrev. Vi kommer även att visa upp korpfotbollssäsongen via en annons i kvällstidningen Expressens stora bilaga inför Allsvenskan i fotboll 2019.

Vad kan då föreningen tänka på och vilket stöd kan ni få?

Hemsida förening

I vår marknadsbank ligger en exempelmall för föreningens landningssida för fotbollen som ni gärna får använda er av när ni ska lägga upp er sida. Det är i form av en HTML-kod, med medföljande instruktioner om hur ni lägger in koden i IdrottOnline. I marknadsbanken finns även toppbilder på fotbollssidor, knapp för anmälningslänk med mera för er att ladda ner. Tipsen nedan rör fotboll, men kan såklart appliceras på de flesta av era övriga verksamheter också.

Att tänka på med hemsidan

1.     Mobil, mobil, mobil

Testa alltid hur er hemsida fungerar i mobiltelefonen. De flesta surfar nämligen med mobilen idag och då är det av yttersta vikt att det är lätt att hitta till er ladningssida för fotbollen via sin mobiltelefon. Ett exempel: Huvudmenyerna på förstasidan och vänstermenyerna för era fotbollssidor är krångliga att nå via mobilen, var därför alltid noga att länka till era undersidor tydligt i texten.

 

Exempel (www.korpenkarlstad.se/fotboll)

 2.     Länk från förstasidan

Om fotbollen är er viktigaste verksamhet just nu ska det vara det första en besökare på er hemsida möter, både via mobil och dator. Se till exempel till att ha en box med direktlänk till er fotbollssida från förstasidan.

 3.     Visa tydligt och tidigt var lagen anmäler sig.

Det ni vill med er hemsida om fotbollen är att lagen ska anmäla sig till serien, se till att ni tidigt och tydligt på sidan visar var de kan göra det. Använd gärna en bild som ni länkar direkt till anmälningssidan. Finns att ladda ner i marknadsbanken.

 

 

4.     Lagom med information på varje sida

Se till att inte samla all information ni vill att den som ska anmäla laget ska ta till sig på en sida, fokusera på information som laget behöver för att kunna anmäla sig. Lägg hellre upp undersidor där ni delar upp informationen kring t.ex. walk-over, matchflytt, spelregler med mera. Om det är viktigt att de tar till sig viss information så maila i så fall ut den till lagledaren efter att de anmält sig och länka gärna direkt till den sida där ni lagt upp informationen.

Facebook förening

Facebook är en bra kanal för att visa upp sin verksamhet och påminna gamla och locka nya lag till årets korpfotbollssäsong. Med hjälp av facebook kan ni skicka de intresserade till er hemsida där de kan läsa mer samtidigt som ni även kan välja att marknadsföra era inlägg mot en specifik målgrupp för en, i sammanhanget, relativt liten slant. Nedan ser ni några tips inför fotbollssäsongen.

1.     Jämn ström av inlägg kring fotbollen

Lägg upp en plan för vilka dagar i veckan ni ska publicera facebookinlägg som rör fotbollssäsongen. Börja gärna i samband med att anmälan öppnar med ett inlägg i veckan och öka till två eller tre ju närmare sista anmälningsdag ni kommer. Blanda bilder med nån film ibland och var noga att alltid länka till er fotbollssida på hemsidan så den som ser inlägget snabbt kan hitta rätt ifall de vill veta mer. I marknadsbanken kommer vi lägga upp bilder som ni kan använda er av för fotbollsinlägg, ni kan även korspublicera videoinlägg som vi lägger upp på er egen sida. Läs mer om det nedan.

2.     Korspublicera Korpens videoinlägg.

Korspublicering är ett sätt att använda videoklipp på flera sidor. Under våren kommer Korpen riks att publicera filminlägg på KorpenSveriges facebooksida, där ni kan sprida klippen på era egna facebooksidor. På så sätt slipper ni sitta och komma på egna facebookinlägg utan ni kan enkelt välja att publicera exakt samma inlägg som KorpenSverige. Om ni vill kan ni ändra i inläggstexten – det är helt upp till er! Hur går ni tillväga för att göra detta undrar ni kanske? Kolla lathunden i marknadsbanken och maila This is a mailto link så hjälper hon er igång!

3.     Marknadsför inlägg mot en specifik målgrupp

Mest troligt så riktar sig er fotbollssäsong inte i första hand mot personer över 60 år eller under 15 år. För Korpen Karlstad känns det även tveksamt att lag från Stockholm ska anmäla sig till deras seriespel. Detta och mycket mer kan ni fylla i när ni väljer att marknadsföra ett inlägg via facebook, dvs att öka chansen att rätt personer ser era inlägg. Kolla in denna lathund för mer instruktioner hur ni går tillväga.

Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996450
E-post: This is a mailto link

Se all info