Hoppa till sidans innehåll

Upphandlingstider

2017-05-18 07:40
Vi är mitt i processen att välja vilka vi ska samarbeta med för att skapa vårt gemensamma system. Här berättar jag lite mer om hur processen fortlöper.
  • Uppdaterad: 2017-05-18 07:50

Som jag skrev om i förra inlägget så är upphandlingen i full gång. Vi har under resan valt bort att bygga ett eget system helt ifrån grunden. Vi har även valt bort alternativet att arbeta med en standardplattform. Detta till största del för att det är för dyrt och för tidskrävande givet den tid vi har på oss innan det gemensamma systemet ska vara sjösatt.

Vad återstår då, kan man undra? Jo, vi tittar närmare på några av de befintliga systemen som finns på marknaden.

Ambitionen var att begära in offerter från ett antal systemleverantörer men vi har konstaterat att det inte blir helt rättvist då dessa system inte är helt jämförbara. De är inte jämförbara av den anledningen att de har sin grund och sitt ursprung i olika behov. Något system har sin grund i hur man hanterar ett lag, något annat i hur man managerar en gymverksamhet medan det tredje härstammar från ren föreningsadministration. Systemen är alltså bra på olika saker och det därför vi är noggranna med att undersöka vilket system som passar Korpen bäst med tanke på våra vitt spridda verksamheter.

Väljer vi exempelvis ett system som innehåller funktionalitet skapat för gruppträning och gymverksamhet så kan förhoppningsvis flera föreningar använda enbart det nya systemet istället för flera olika system. Väljer vi däremot ett system som är starkare på ren föreningsadministration så behöver vi säkerställa att det integreras mot befintliga system för exempelvis passbokning, inpassering och så vidare.

Vi har därför inte i nuläget begärt in offerter från olika leverantörer utan vi har istället valt att genomföra workshops med några av dem för att ta reda på hur de ser på möjligheterna att anpassa sina system efter våra krav. Efter genomförda workshops har vi begärt in förslag på affärsupplägg och prisindikation och vi ser nu med spänning fram emot att få dessa uppgifter.

Vi kommer när hela upphandlingen är slutförd att tillgängliggöra hela förfarandet. Planen med att ett avtal ska vara tecknat före sommaren kvarstår och projektet ligger bra till tidsmässigt. 

Får ni några frågor eller väcks det några idéer när ni läser detta? Lämna i så fall en kommentar, jag läser och tar till mig av allt ni skriver.

/Mårten

 

Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996450
E-post: This is a mailto link

Se all info