Hoppa till sidans innehåll

Frågor och svar

24 DEC 2018 13:33
I samband med att ett nytt system ska tas fram uppkommer en hel del frågor. I det här inlägget har jag samlat ihop några av de frågor som figurerar i organisationen. Jag tänker att det här inlägget kan fyllas på med fler frågor och svar varefter.
  • Uppdaterad: 30 NOV 2017 10:24

Har du en fråga som inte finns med. Skriv den i kommentarsfältet längst ner på sidan!


Fråga:
Penningflödet från "våra" medlemmar till er och tillbaka till oss ger blödningar i likviditeten

Svar:
Vi arbetar för att det ekonomiska flödet ska bli enklare och snabbare. Om vi ger medlemmarna möjlighet att betala med exempelvis Swish eller genom direktbetalning via banken tas pengarna in i det nya systemet och så förs pengarna över till föreningens konto så snabbt som bankerna tillåter.  Förhoppningsvis redan under samma dag. Det ser vi som en klar förbättring för många föreningar där man idag samlar in information från medlemmen, manuellt skapar en faktura som har 30 dagars betalperiod.


Fråga:
Hur går kommunikationen till med alla våra medlemmar som strömmar in och ut under hela kalenderåret.

Svar:
Det är ni i föreningen som sköter kontakten med medlemmarna kring deras medlemskap och gör bedömningen om huruvida medlemskapet ska fortlöpa eller avslutas. Säkert har ni vana och rutiner kring hur dessa frågor ska hanteras.


Fråga:
Återbetalning till medlemmar som ångrar sig, får en Stroke 3 dagar efter medlemsregistreringen och önskar pengar tillbaka för att ta två exempel i närtid om hur administration kan se ut runt medlemskapet.

Svar:
När det gäller återbetalning och andra tänkbara bearbetningar av ekonomin så tittar vi fortsatt på det. Det är toppen att vi får in olika exempel på hur det fungerar i olika föreningar för att kunna ge stöd för olika varianter i det nya systemet. Det kan också vara så att den här typen av hantering får skötas på samma sätt som den sköts idag, det vi säga i föreningens ekonomisystem.


Fråga:

Hur ser vi ute på fältet om medlemmen redan betalt? Medlemskap som startar december får dom ny avisering i januari månaden efter?
Svar:
Som förening kommer man i systemet kunna ha full koll på sina medlemmar och dess uppgifter. Men exakt på vilket sätt och vilka funktioner som kommer att finnas vill vi fortsatt gärna ha era önskemål om. Det viktiga är att vi har medlemmarnas uppgifter samlade på ett ställe så ni som förening har tillförlitliga uppgifter som kan ändras på ett ställe istället för som i dag där detta sker i många olika system.

Gällande medlemskapet så tänker vi att systemet ska ge stöd för de flesta föreningars sätt att hantera detta. Några föreningar har årsbaserade medlemskap, några har rullande, några har månadsbaserade. Vi tänker att man som förening ska kunna göra inställningar i systemet så att det sedan håller reda på när och hur medlemmar som ska förnya sitt medlemskap. Man kan se det som ett ypperligt tillfälle att kontakta sina medlemmar i samband med att kommande periods medlemsavgift ska betalas. Här bör man som förening fundera på vilket förfaringssätt man vill ha och när medlemsavgiften ska faktureras. 


Fråga:

Vem kommer att styra medlemskommunikationen?

Svar:
Först och främst medlemmen utifrån vad för information hen önskar. Fokuset ligger fortfarande kvar på att stärka den lokala närvaron, det gäller även i fortsättningen. Det som är nytt är att medlemmen om hen så önskar kan få information om mer aktiviteter inom Korpen, till exempel Cuper, öppna arrangemang och träningsresor som arrangeras i Korpens regi.


Fråga:

Vi har många olika medlemskategorier som inte är intresserade av annat än just sitt eget engagemang/aktivitet?

Svar:
Javisst, det gäller fortfarande! Det är medlemmen som bestämmer vad för information hen önskar.


Fråga:

Hur mycket förenklar detta vår administration? och på vilket sätt?

Svar:
Genom att skapa egna sidor för Korpens föreningar och medlemmar förenklas administrationen. Som personlig medlem i Korpen har du tillgång till kalender, kan göra egna bokningar och uppdatera dina uppgifter. Som korpförening (gäller även övriga föreningar som är med i Korpen) kan du lättare kommunicera med dina medlemmar, LOK-stödsrapportera och söka idrottslyftsmedel med mera.


Fråga:

Hur kommer medlemmen att känna uppskattning av denna nya registrering?  

Svar:
Medlemmen finns registrerad hos föreningen idag, vi byter bara system för den hanteringen. Medlemmen kommer förhoppningsvis känna uppskattning i att den själv kan söka och anmäla sig aktiviteter, ta del av relevant information, få en ökad känsla av tillhörighet och så vidare.


Fråga:
Nu står det medlemshantering? Detta skulle ju inte vara ett nationellt medlemskap?

Svar:
Det stämmer! Nätverk Korpen är vår gemensamma digitala satsning som samlar all medlemsinformation (avgiftsadministration, medlemsuppgifter och medlems-kommunikation) på ett ställe (beslut representantskapet 2016). Den nya plattformen ägs och utvecklas av oss tillsammans i Korpen och ska vara ska vara på plats 2018.


Fråga:

Våra medlemmar kommer inte vilja vara med om de själva måste gå in och registrera sig? De vill att vi på föreningen bara talar om för dem vad de ska betala?

Svar:
Föreningen avgör själv om de vill låta sina medlemmar nyttja systemet eller om man själv vill lägga tid på att göra det åt sina medlemmar.


Fråga:

Hur ska domaravgiften hanteras?

Svar:
Vi tänker att vi i systemet kan skapa en möjlighet för att ta in domaravgifter i samband med serieanmälan. Förening och lagledare skulle då kunna bestämma om avgiften ska delas på lagmedlemmarna i samband med att de betalar sin aktivitetsavgift. Systemet skulle även kunna nyttjas för att betala ut arvoden till sina domare, eller ledare, men det är i nuläget snarare en fråga för föreningen än för systemet hur man hanterar den typen av utgifter/arvoden.


Fråga:

Vi har många i vår förening som inte har dator – hur ska vi lösa det?

Svar:
Vi tänker att systemet kommer att avlasta föreningarna genom att medlemmen själv sköter det mesta av arbetet. Precis som de flesta idag sköter sina bankärenden online. Detta minskar föreningens medlemsadministration i stort och då har man möjligtvis lite mer tid över att hjälpa de som inte har tillgång till Internet. Vi ser i SSIs (www.soi2016.se) undersökning att 93% av alla svenskar har tillgång till Internet (2016) och det är en siffra som ökar år för år.


Fråga:

Våra "nya" regelverk för medlemskap som vi byggt upp under våra första Fokus Korpen-år måste revideras
-Vi har löst korttidsmedlemskap för personer som är "ringa" eller mycket lite aktiva hos oss. Spelare som spelar 1-3 matcher/år, Styrketränande som löser träningskort på 1 mån eller mindre (typ FaR patienter), skolungdom som deltager i kortare projekt (typ skidskola, styrke eller konditionsprojekt), Invandrare som ingår i projekt och inte betalat medlemsavgiften från egen kassa.

Ja, det innebär att vi kommer att få revidera och registrera bort ett antal medlemmar och lägga dom i öppna arrangemang i stället.

Svar:
Förbundsmötet har fattat beslut om att alla som deltar ska vara medlemmar med undantag för öppna arrangemang. Vissa medlemmar kommer nyttja sina möjligheter att delta i verksamhet mer, andra mindre. Vi tror att det är en fördel att hålla en låg medlemsavgift.

Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996450
E-post: This is a mailto link

Se all info