Hoppa till sidans innehåll

Lägesrapport KIT

2017-04-20 10:37
1 januari 2018 ska Korpens nya gemensamma system vara testat, på plats och igång för våra föreningar. Ett drygt halvår kan kännas som gott om tid, men när det gäller att införa ett nytt IT-system så är det inte det, men vi håller tidsplanen!
  • Uppdaterad: 2017-04-20 10:48

I skrivande stund arbetar vi med en upphandling där vi har som mål att ha valt en leverantör innan sommaren. Här kommer en sammanfattning över vad vi har gjort så här långt. Glöm inte att du har möjlighet att kommentera inläggen här på bloggen. Jag ser gärna att ni ställer frågor eller kommer med era kloka tankar och synpunkter där.

Krav

Under senare delen av 2016 och början av 2017 har vi haft ett antal workshops där vi gått igenom olika områden. De har varit ekonomi, medlemshantering, kommunikation och aktiviteter. Alla de önskemål som funnits har kokats ned till en lista med krav. Krav är beskrivna som användarfall och kan se ut så här:

Som deltagare vill jag kunna anmäla mig till en aktivitet och betala aktivitet och medlemsavgift direkt i mobiltelefonen, utan att det ska vara en mobil-app.

Förutom användarfall har vi även gjort skisser på hur gränssnittet skulle kunna se ut.

Verifiera

Både skisser och användarfall har vi skickat ut till organisationen i omgångar och i lite olika former. Nu senast var det ett medskick som gick ut där vi fick in svar från över hundra föreningar som täcker in 80% av Korpens medlemmar.

Medskicket visade att 80% var positiva till projektet som helhet. Givetvis finns det delar att jobba vidare med och vi fick några bra medskick som vi lyfter in i projektet.

Passar inte alla

Även om målsättningen är att det nya systemet ska kunna uppfylla alla föreningars behov så finns det fortfarande funktioner och uppgifter som passar sig bättre i andra system. Vi vill uppfylla grundkraven som finns i projektet Nätverk Korpen och ta ett större gemensamt grepp kring aktiviteter.

Det finns alltid ett motstånd att byta till ett annat system. Det har vi all respekt för och kommer hjälpa de föreningar som behöver stöd i övergången.

Upphandling

Vi jobbar just nu med upphandlingen. Den går i korthet ut på att se vilka leverantörer som kan uppfylla våra krav. Desto fler, desto bättre. Sedan finns hål som leverantören eller det tilltänkta systemet inte klarar av idag. Då har vi en dialog för att se om det går att åtgärda och hur mycket kommer det kosta. Andra kriterier som vi tittar på är exempelvis hur företaget mår rent ekonomiskt, hur supporten ser ut, hur många anställda som finns i företaget, tidigare erfarenheter av liknande lösningar och eller kunder och så vidare.

Vi ser två vägval just nu, det ena är att utgå från en befintlig lösning likt MyClub, SportAdmin, Laget.se eller motsvarande det andra är att utgå från någon standardplattform likt Microsoft CRM och som vi själva anpassar efter våra krav och önskemål. Vi kan konstatera att inget av de befintliga systemen på marknaden passar oss rakt av men de flesta har väldigt många bra funktioner som uppfyller flera av våra krav.

Avtal

Målet är att avtalet med den tilltänkte leverantören ska vara klart innan sommaren. I skrivande stund finns det ett tiotal intressanta och möjliga företag och eller lösningar som vi undersöker. Vi jobbar med att hitta det bästa matchningen för Korpen utifrån, krav, tid och kostnad.

/Mårten

Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996000
E-post: This is a mailto link

Se all info