Hoppa till sidans innehåll

Frågor och svar


Här hittar du våra vanligaste frågor och svar för dig som föreningsmedlem. För att förenkla sökandet har vi kategoriserat frågorna nedan.

Medlemsskap förening

Vad har Korpen för rabatter som vår förening kan nyttja?

Du hittar våra rabatter och specialavtal här http://www.korpen.se/Foreningar/Rabatterochspecialavtal/

Visa svar


Dölj svar


Hur bildar vi en ny förening?

En ideell förening är bildad när den har en styrelse och har skrivna och antagna stadgar där ändamålet och namnet på föreningen framgår. Läs mer här.

Visa svar


Dölj svar


Hur många måste vi vara för att få bilda en förening?

Ni måste vara minst tre personer.

Visa svar


Dölj svar


Hur får vi ett organisationsnummer till vår förening?

Det ansöker din förening hos Skatteverket. Blankett hittar du här.

Visa svar


Dölj svar


Hur får vi tag på stadgar?

Föreningen kan utgå från normalstadgar för korpförening eller normalstadgar för idrottsförening. Korpens normalstadgar finns här.

Visa svar


Dölj svar


Vad krävs av en ny förening i Korpen?

En ideell förening är bildad när den har en styrelse och har skrivna och antagna stadgar där ändamålet och namnet på föreningen framgår. En förening som har i sitt ändamål att den ska bedriva motions- eller idrottsverksamhet, har ett idrottsnamn, är demokratiskt uppbyggd och öppen för alla kan bli medlem i Korpen. Läs mer här.

Visa svar


Dölj svar


Vad kostar ett medlemskap i Korpen?

Det kostar 500:- / år för förening och 2000:-/år för nationella organisationer.

Visa svar


Dölj svar


Medlemsskap personligt

Gäller mitt medlemskap bara i en förening dvs måste jag betala dubbelt om jag vill träna i en annan förening också?

Ja,generellt är det så. Men vissa föreningar kan också ingå samarbete med varandra där man kan få träna hos båda.

Visa svar


Dölj svar


Personalfrågor

Jag är missnöjd med mina arbetsvillkor som anställd i föreningen och vill förbättra mina villkor. Vad ska jag göra?

Prata med din chef och be om ett utvecklings- och/eller lönesamtal. Är du verksamhetschef så prata med ansvarig person i styrelsen. Genom kollektivavtalet med Unionen kan du också söka stöd www.unionen.se

 

Visa svar


Dölj svar


Vi i styrelsen är inte överens med vår personal kring hur arbetet i föreningen skall bedrivas. Hur går vi tillväga för att få tillstånd en förändring?

Samla styrelsen och personalen för att klargöra rollerna i föreningen. Skilj på vad- och hur-frågorna. Helst med en utomstående som båda grupperna har förtroende för som leder mötet.

Visa svar


Dölj svar


Marknadsföring & Kommunikation

Kommer jag kunna beställa en kalender för 2016?

Nej, beslut har tagits att inte ta fram en kalender för 2016. Detta pga att det idag finns mer lättillgängliga digitala alternativ som allt fler väljer att använda sig av.

Visa svar


Dölj svar


Jag behöver snygga bilder till föreningens nya marknadsföringsmaterial. Vart kan jag hitta det?

Bildbanken finns på Korpens Flicker konto: https://www.flickr.com/photos/korpensverige/

...eller gå direkt till den kategori du söker: http://www.korpen.se/OmKorpen/Bildbank/

Visa svar


Dölj svar


Varför kräver bildbanken att jag har ett Yahoo-konto för att ladda ner en bild?

Under sommaren 2015 ändrades reglerna för att ladda ner bilder från Flickr. Du måste skapa ett Yahoo-konto (tar max 5 minuter) för att kunna ladda ner en bild. Annars är tillvägagångssättet precis som tidigare. Kontakta Camilla Waltin eller rådgivningstjänsten om du har frågor.

Visa svar


Dölj svar


Hur får jag inloggning och lösenord till webbshoppen på korpen.se och hur gör jag om det blir tokigt med min beställning?

För att logga in i Korpens webbshop lägger ni till KORP framför föreningsnumret (KORPXXXXX) så kan ni köpa profilprodukter och marknadsmaterial till förmånliga priser. Alla föreningar får ett föreningsnummer när de ansluts till Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Kontakta rådgivningen eller Sofia Melander på Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet 08-699 64 40. OBS! Som ny förening får man inlogg av Sofia.


Om det uppstår problem med din beställning ska du kontakta vår leverantör på NeH.

Jimmy Karlsson

Telefon: 072-544 64 24

E-post: This is a mailto link

Visa svar


Dölj svar


Var kan jag beställa Korpens medlemskort?

Mall för medlemskort finns i marknadsbanken och trycks på det tryckeri föreningen själv väljer.

Visa svar


Dölj svar


Vilka regler gäller för Korpens grafiska profil?

Manualen för Korpens grafiska profil hittar du här http://www.korpen.se/ImageVaultFiles/id_23319/cf_78/Grafisk_profil_Korpen.PDF

Visa svar


Dölj svar


Vi vill lära oss mer om sociala medier i vår förening? Vart vänder vi oss för riktlinjer och tips?

Vi har tagit fram riktlinjer för sociala medier som ni kan hitta här. Vill ni veta mer hör ni bara av er till oss alternativt till ert SISU-distrikt. 

Visa svar


Dölj svar


Varför innehåller appen felaktigauppgifter om vår förening/vårt utbud?

1. Använder ni inget bokningssystem? E-posta ert aktuella schema till Ulrika Clevesjö (This is a mailto link).

2. Använder ni ett bokningssystem? Kontrollera att schemat och uppgifterna stämmer i bokningssystemet. Kontrollera att schemat/uppgifterna stämmer via systemets webbokning. Hittar ni inga fel vid dessa kontroller, beskriv utförligt vad och var det är fel i appen och skicka e-post till Ulrika Clevesjö (This is a mailto link).

3. Använder ni ett tävlingsadministrativt system? Kontrollera att uppgifterna stämmer i TA-systemet. Kontrollera att uppgifterna stämmer via TA-systemets webbsida. Hittar ni inga fel vid dessa kontroller, beskriv utförligt vad och var det är fel och skicka e-post till Ulrika Clevesjö (This is a mailto link).

4. Är kontaktuppgifterna om föreningen fel? E-posta korrekta uppgifter till Ulrika Clevesjö (This is a mailto link).

 

Visa svar


Dölj svar


Nöjd Medlemsindex (NMI)

Vad kostar det att genomföra Korpens NMI?

Korpen riks står för det centrala framtagandet av enkäten och utskicket, en kostnad på 55 000 kr år 2015. Kostnaden för rapporten innehållande resultat, NMI och prioriteringsmatriser står förening för och baseras på antalet utskick föreningen gör.

0–499 utskick = 500 kr
500–999 utskick = 700 kr
1000–1999 utskick = 1000 kr
Över 2000 utskick = 1500 kr

Visa svar


Dölj svar


När kommer Korpens NMI genomföras år 2015?

Att hitta en gemensam tidpunkt för NMI:n som passar alla föreningar och all verksamhet är inte möjligt. Att göra fler än 1 utskick/år är inte ekonomiskt försvarsbart. Efter utvärdering av pilotprojektet anser vi att den bästa möjliga tidpunkten är senhösten. Under 2015 kommer NMI:n att genomföras under perioden 28 september – 18 oktober.

Visa svar


Dölj svar


Hur och när anmäler din förening sitt intresse?

Er förening anmäler intresse för NMI:n till Sofia Kärrå på Korpen riks. Antingen via This is a mailto link eller på telefon 08-699 64 11. Senast den 1 september 2015 behöver din förening anmäla ert deltagande.

Visa svar


Dölj svar


Hur skickas enkäten ut?

Vårt främsta sätt att samla in svar är via e-post. 2015 kommer varje förening även att få tillgång till en webblänk som kan delas via sociala medier och hemsidan för att öka svarsfrekvensen och då dem som ni eventuellt saknar e-post till. Det går även att göra ett tillval och skicka ut enkäten via SMS. Detta kostar 1,1 kr/SMS. Kontakta Sofia Kärrå  08-699 64 11 för mer information.

Visa svar


Dölj svar


Kan föreningen söka Idrottslyft för Korpen NMI?

Bidrag till NMI (Nöjd Medlems Index) kan föreningen söka på sin egen hemsida i IdrottOnline. Logga in och klicka upp Idrottslyftsmodulen. Där finns bidragsansökan förNMI som ett av flera så kallade paket att söka.

Har ni fler frågetecken så sök Idrottslyftets projektledare
This is a mailto link tel 08/699 64 01

 

Visa svar


Dölj svar


Kan din förening skicka ut enkäten per post till medlemmar som inte har e-post?

Nej, de sätt som finns för att förmedla Korpens NMI är genom e-post, länk över internet eller genom SMS. Det är ett val Korpen har gjort på grund av att kostnaden för postala utskick blir för hög.

Visa svar


Dölj svar


Kan din förening lägga till adresser under tiden enkäten är ute om ni får in nya medlemmar under den perioden alternativt har glömt några?

Nej, när föreningen har skickat in listan med medlemmar kan ni inte göra ändringar.

Visa svar


Dölj svar


Behöver din förening ha ett visst antal medlemmar för att kunna vara med i Korpens NMI?

Ja, föreningen behöver ha kontaktuppgifter till minst 50 medlemmar. Detta är minsta antal för att några slutsatser ska kunna dras från enkäten.

Visa svar


Dölj svar


Varför utvärderas bara viss verksamhet genom Korpens NMI?

Inom Korpens lokala utbud ryms självklart en mängd aktiviteter som inte kommer att utvärderas i Korpens NMI under 2015. På vår resa mot ett tydligare Korpen har vi enats om en gemensam kärnverksamhet som vi prioriterar våra gemensamma resurser på. Därför utvärderar NMI:n gruppträning, lagidrott och individuell idrott.

Vad som ryms inom ramen för individuell idrott är ännu inte helt klart och utvecklas genom andra projekt inom Fokus Korpen, exempelvis ”Korpen på jobbet” och ”Föryngrad målgrupp”. Genom arbetet med dessa fokusområden kommer troligen även vår kärnverksamhet och erbjudande utvidgas och förbättras. Det är lättare att lägga till frågor än att senare behöva byta ut eller ta bort, och därför är området individuell idrott i 2015 års NMI begränsat till gymverksamhet och individuella racketssporter. Dessa verksamheter har inte en egen prioriteringsmatris utan integreras i gruppträning och lagidrott.

Visa svar


Dölj svar


Är de som svarar anonyma?

Ja, svaren är helt anonyma.

Visa svar


Dölj svar


IdrottOnline

Jag vill ta bort medlemmar i medlemsregistret i IdrottOnline men det går inte! Hur gör jag?

För att ta bort medlemmar måste du först se till att rullistan IDROTTER är inställd på Föreningen. Sök rätt på medlemmarna du vill ta bort och klicka på ”ta bort medlem” eller ”avsluta medlemskapet”.  Läs mer!

Vill du ta bort många medlemmar på en gång? I så fall är tipset att använda avancerat sök och ”medlem till och med” för att få fram de medlemmar som ska avslutas. Detta förutsätter däremot att ni lagt in ”medlem till och med” på era medlemmar.

Visa svar


Dölj svar


Jag har tappat bort mitt lösenord till för att redigera hemsidan, hur får jag ett nytt?

Klicka på Glömt lösenordet i inloggningsrutan och följ instruktionerna för att få ett nytt. Kommer det inget mail, kolla i skräpposten, eller be någon annan i föreningen logga in för att se att du har rätt e-postadress registrerad.

Visa svar


Dölj svar


Jag vill göra många medlemmar aktiva i Korpen. Hur gör jag?

Markera de medlemmar du vill sätta som aktiva med en bock i rutan längst till vänster bredvid namnet. Klicka på redigera medlemmar och scrolla ner en bit för att se ”aktiv i idrott”. Kryssa för korpen, klart!

Handlar det om väldigt många medlemmar så är det minst tidskrävande att göra en import när du i rullistan IDROTTER har ställt in Korpen. Då blir de aktiva i Korpen direkt.

Visa svar


Dölj svar


Hur gör jag för att tanka in så många medlemmar som möjligt på en och samma gång i medlemsregistret?

Ladda hem en importfil från IdrottOnline-medlemsregistret. Fyll i importfilen med alla obligatoriska uppgifter: Förnamn, Efternamn, Kön, Fullständigt personnummer, Gatuadress, Postnummer, Postort, Land.

Spara och ladda upp importfilen till IdrottOnline igen, kom ihåg att rullistan IDROTTER ska vara inställd på Korpen för att medlemmarna ska bli aktiva direkt.

Visa svar


Dölj svar


Hur får vi ett eget domännamn?

Föreningarna ansvarar själva för att skaffa ett domännamn till sin hemsida, något som vare sig är dyrt eller krångligt. Det finns en rad olika leverantörer att välja mellan som gör detta åt en, exempelvis företaget Loopia. När man kontaktar dem får man uppge vilket namn man vill att ens hemsida ska ha så hjälper dem enkelt till med det. Vi rekommenderar medlemsföreningarna att använda domännamnet www.korpenföreningsnamn.se till exempel www.korpenstockholm.se

Visa svar


Dölj svar


Idrottslyft

När är sista ansökningsdag för Idrottslyftet?

Fr o m 2015 så är förstasista ansökningsdag den 1 mars. Finns det sedan pengar över så finns ett nytt stoppdatum till 1 april. Finns det fortfarande pengar över så är stoppdatum den 1 september.

Visa svar


Dölj svar


Måste alla deltagare vara mellan 16-25 år för att söka Idrottslyftet eller får någon vara yngre eller äldre?

Idrottslyftet är avsett för deltagare i åldern 16-25 år. Bidrar deltagare i andra åldrar till att det blir fler deltagare eller att aktiviteten kommer igång i den åldern så är det OK. Inriktningen skall alltid vara rätt åldersgrupp men enstaka får vara i annan ålder.

Visa svar


Dölj svar


Hur ansöker jag om ett Idrottslyft?

Idrottslyft söks genom Idrottslyftsmodulen på föreningens hemsida i IdrottOnline.

Visa svar


Dölj svar


Hur hittar jag förra årets idrottslyftsansökningar?

Tidigare Idrottslyft hittar man i Idrottslyftsmodulen på föreningens hemsida i IdrottOnline.

Visa svar


Dölj svar


Lokalt stöd

Vilka regler gäller för att få statligt LOK-stöd?

- Ideell förening som är medlem i ett SF (i vårt fall Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet) har rätt att erhålla LOK-stöd

- En bidragsberättigad gruppaktivitet ska pågå i minst 60 minuter, ledas av minst en ledare utsedd av föreningen och bestå av minst tre och högst 30 övriga deltagare mellan 7-25 år.

- Aktiviteten ska redovisas och signeras av ansvarig ledare.

- En sammanställning av alla aktiviteter ska redovisas av föreningen i IdrottOnline.

Läs mer här!

Visa svar


Dölj svar


Vi vill söka statligt LOK-stöd men vet inte hur vi ska gå tillväga.

Det statliga LOK-stödet ansöks via IdrottOnline. För att kunna skicka in ansökan måste du finnas i medlemsregistret på din förenings IdrottOnline-sida med någon av rollerna, ordförande, kassör eller LOK-stödsansvarig.

Läs mer här eller kontakta oss på 08- 699 64 00 eller mejla This is a mailto link för hjälp!

Visa svar


Dölj svar


Vi fick avslag på vår LOK-stödsansökan och förstår inte varför och hur vi ska gå vidare?

Det kan bero på väldigt många saker att ansökan fått avslag. Till exempel att det saknas nödvändiga uppgifter på närvarokorten. Läs igenom de anmärkningar ni fått i er Granskningsrapport från RF och ta kontakt direkt med LOK-stödsgruppen på RF, eller ställ din fråga till oss genom ringa 08- 699 64 00 eller mejla This is a mailto link 

Visa svar


Dölj svar


Försäkringsfrågor

Mina glasögon gick sönder när jag spelade innebandy i fredags och jag vill ha ersättning för dessa. Hur gör jag?

Skicka in en skadeanmälan! Du hittar blanketten här!

Ersättning för glasögon kan utgå men det krävs ett läkarbesök för att det ska godkännas.

Visa svar


Dölj svar


Jag skadade mig på träningen i onsdags och undrar om försäkringen täcker skadan?

Har du betalt medlemsavgift till föreningen är du försäkrad via Folksam. Du hittar mer information och skadeanmälan här: http://www.korpen.se/Foreningar/Utvecklaforeningen/Forsakringar/

Visa svar


Dölj svar


När betalar vi försäkringen?

Fakturan kommer i april/maj varje år.

Visa svar


Dölj svar


När uppger vi hur många vi vill försäkra och vilket år baseras antalet på- kommande eller föregående år?

Varje år får din förening fylla i en föreningsrapport. Den kommer via e-post i december/januari och ska besvaras via en länk till IdrottOnline. På den ska ni uppge hur många medlemmar föreningen har som ska ha en individuell försäkring. Det är alla i lagidrott och ledarledda aktiviteter (ex gruppträning). Köper föreningen försäkring vi Korpen (Folksam) är deltagare i öppen verksamhet som föreningens anordnar också försäkrade.

I april/maj kommer faktura på försäkringsavgiften. Ni betalar för det antal medlemmar föreningen hade året innan.

Visa svar


Dölj svar


Hur mycket kostar det?

19:-/person (2015).

Visa svar


Dölj svar


Hur och var gör jag skadeanmälan?

Visa svar


Dölj svar


Föreningsfrågor

Hur får jag tag på förra årets föreningsrapport?

Den finns i medlemsregistret på föreningens hemsida i IdrottOnline.

Visa svar


Dölj svar


En av deltagarna på vårt senaste arrangemang kräver pengarna tillbaka pga av att vi inte hade snitslat banan tillräckligt väl. Hur ska vi hantera ärendet?

Prata med deltagaren och försök komma överens om en pragmatisk lösning på problemet. Ett förslag är att betala tillbaka halva beloppet.

Visa svar


Dölj svar


Hemma hos oss bedriver kommunen konkurrerande verksamhet och hur ska vi förhålla oss till detta?

Det här är en fråga som kräver en mer ingående analys utifrån flera aspekter. Kontakta oss för hjälp på 08- 699 64 00 eller mejla This is a mailto link Du kan också kontakta distriktsidrottsförbundet i ditt län www.svenskidrott.se 

Visa svar


Dölj svar


Vad är det för skillnad på om vi lägger ner vår förening eller begär utträde?

Om föreningen inte har någon verksamhet eller styrelse och beslutat om nedläggning måste den också begära utträde ur Riksidrottsförbundet och Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Den måste också meddela kommunen och skatteverket att den inte existerar längre. Så länge någon av dessa åtgärder inte är gjorda finns föreningen fortfarande med i registren över föreningar. Den får då också faktura på medlemsavgift, inbjudningar etc som troligen ingen tar emot.


När en förening är nerlagd är det viktigt att alla dessa åtgärder verkställs. I Korpen rekommenderar vi att föreningar som inte har någon verksamhet (sk vilande föreningar) ska lägga ner föreningen.

Visa svar


Dölj svar


Kan vi ha en auktoriserad revisor istället för ”lekmanna” revisor?

Det går bra, om revisorn också tar på sig att granska verksamheten, det vill säga om man lever upp till sina policydokument följer verksamhetsplanen med mera.

Visa svar


Dölj svar


Måste vi hålla årsmötet före mars utgång som det står i våra stadgar?

Årsmötet är föreningens högsta beslutande organ. Årsmötet hålls på tid och plats som styrelsen fastställer och styrelsen utgår från stadgarna.

Visa svar


Dölj svar


Kan personalen på kansliet sitta med i vår styrelse?

Personalen kan sitta med som adjungerad i er styrelse dvs. tycka och tänka men har då ingen rösträtt. Personal kan inte väljas in i styrelsen eftersom man då blir arbetsgivare åt sig själv.

Visa svar


Dölj svar


Hur gör vi då ingen vill väljas som ordförande?

Utgå från föreningens stadgar, behöver dessa revideras kan man göra det och välja rullande ordförande, då väljs ny ordförande till varje styrelsemöte och på konstituerande möte väljer man sammankallande och vem som tecknar föreningen. Vanligtvis uppdrar årsmötet till styrelsen att tillsätta ordförande posten löpande under året eller innan ett visst datum. På årsmötet väljs en person som är sammankallande till styrelsens möten, och välj sedan en mötesordförande på varje möte.

Visa svar


Dölj svar


Får styrelsens representant sitta i valberedningen?

Nej! Det är inte lämpligt att styrelseledamöter ingår i valberedningen eftersom detta medför att en onödig jävsituation uppkommer.

Visa svar


Dölj svar


Fakturan vår förening fått från Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet stämmer inte alls. Hur har ni räknat ut den här summan?

Från Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet (SF) får föreningen en faktura på medlemsavgift som är obligatorisk på 500:-/år. I och med detta medlemskap så är man också med i Riksidrottsförbundet (RF). På fakturan är också er försäkring hos Folksam på 19:-/deltagare och år med (underlaget är hämtat från er inlämnade föreningsrapport från januari)

Visa svar


Dölj svar


Vi har fått en faktura från vårt Specialdistriktsförbund (SDF). Ska vi betala en avgift till SDF’et också?

Specialdistriktsförbund (SDF) omfattar de föreningar som är medlemmar i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och som har sin hemvist inom det geografiska område (län/region) som Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets styrelse fastställt Årsmötet, som består av ombud för föreningar, fastställer en eventuell administrativ avgift som debiteras föreningarna.

 

Visa svar


Dölj svar


Vad är ett Specialdistriktsförbund (SDF)?

Ett specialdistriktsförbund omfattar de föreningar som är medlemmar i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och som har sin hemvist inom det geografiska område (de län) som Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets styrelse fastställt.

Specialdistriktsförbundet ska på föreningarnas uppdrag företräda dessa gentemot länsorgan och distriktsidrottsförbundet samt verkställa eventuella uppdrag som specialdistriktsförbundet fått av de föreningar som tillhör förbundet samt eventuella uppdrag förbundet fått från förbundsstyrelsen.

Visa svar


Dölj svar


Utbildning

För att genomföra en lärgrupp i SISU Idrottsutbildarnas regi, hur många måste man vara och hur lång tid ska den pågå?

Man ska vara tre personer inklusive lärgruppsledaren och den ska pågå i minst 45 minuter som är en lärgruppstimme.

Visa svar


Dölj svar


Kan vi registrera in vår lärgrupp i efterhand till SISU?

Lärgruppen bör helst vara föranmäld, men prata med berörd SISU konsulent.

Visa svar


Dölj svar


Vi vill lära oss mer om Sociala medier i vår förening kan någon hjälpa oss?

Vi har tagit fram riktlinjer för sociala medier som ni kan hitta här. Vill ni veta mer hör ni bara av er till oss alternativt till ert SISU-distrikt.

Visa svar


Dölj svar


Vi vill utbilda tre nya ledare- hur går vi tillväga?

Sök i första hand efter aktuella utbildningar och mötesplatser på: http://www.korpen.se/Foreningar/Utbildningarochmotesplatser/

Här hittar du också länkar till våra samarbetspartners och deras utbildningskalendrar. Om du fortfarande inte hittar den utbildning du söker - slå oss en signal på 08- 699 64 00 eller mejla This is a mailto link

Vår ambition är att skapa möjligheter för dig som medlem och ledare i Korpen att hitta en bra utbildning, till ett bra pris på lagom avstånd hemifrån. Oavsett om du är instruktör, chef, domare, projektledare, administratör eller styrelseledamot!

Visa svar


Dölj svar


Vi vill utbilda 10-12 ledare i vår förening vid ett och samma tillfälle och undrar om vi kan få rabatt när vi är så många?

Vi tillämpar inte grupprabatter på Korpens egna utbildningar pga att utbildningarna oftast är kraftfullt subventionerade redan från början. Ett bra sätt att få ner utbildningskostnaderna är att arrangera en utbildning själva i föreningen i samverkan med tex andra korpföreningar, SISU Idrottsutbildarna, AerobicWeekends eller någon av våra andra utbildningspartners.  Du kan
få stöd och hjälp av oss genom att ta kontakt via telefon på 08- 699 64 00 eller mejla This is a mailto link

Visa svar


Dölj svar


Kan vi som förening själva arrangera en utbildning?

Självklart! Arrangera gärna en utbildning i föreningen i samverkan med till exempel andra korpföreningar, SISU Idrottsutbildarna, Gymnastikförbundet, AerobicWeekends eller någon av våra andra utbildningspartners. Vi har också massor med bra utbildningsmaterial att använda för att till exempel starta lärgrupper (jämför studiecirklar). Kontakta oss för stöd och hjälp att komma igång på 08- 699 64 00 eller mejla This is a mailto link

Visa svar


Dölj svar


Var hittar jag Korpens Grön och Skön- grundutbildning i korpkunskap?

Den hittar du här!

Visa svar


Dölj svar


Har vi någon rabatt hos andra aktörer för gruppträning?

Ja, det har vi. Hos Gymnastikförbundet får medlemmar i Korpen samma pris som Gymnastikförbundets egna medlemmar på alla gruppträningsutbildningar. Hos AerobicWeekends har Korpens medlemmar 20% rabatt på alla utbildningar i Sverige och hos The Academy 15%. Läs mer här: http://www.korpen.se/Foreningar/Rabatterochspecialavtal/

Visa svar


Dölj svar


Var kan jag hitta Korpens utbud av utbildningar och mötesplatser runtom i landet?

Sök efter aktuella utbildningar och mötesplatser här. Välj ”Hela landet” när du söker i utbildningsmodulen.

Arrangera gärna en utbildning själva i föreningen i samverkan med till exempel andra korpföreningar, SISU Idrottsutbildarna, AerobicWeekends eller någon av våra andra utbildningspartners. När ni publicerar er utbildning i utbildningsmodulen i IdrottOnline så marknadsför ni utbildningen enkelt till alla Korpens medlemmar! Du kan få hjälp av oss genom att ta kontakt antingen via telefon på 08- 699 64 00 eller mejla This is a mailto link

Visa svar


Dölj svar


Jag vill gå utbildning i IdrottOnline (hemsida och medlemsregister) var gör jag det någonstans?

SISU Idrottsutbildarna erbjuder IdrottOnline-utbildningar runt om i landet. Sök en utbildning i det SISU-distrikt din förening tillhör: http://www.sisuidrottsutbildarna.se/

Visa svar


Dölj svar


Vad är SISU Idrottsutbildarna?

SISU Idrottsutbildarna är svensk idrotts egna utbildningsorganisation och studieförbund som jobbar med bildning och utbildning inom idrotten. Du hittar hela deras utbud på www.sisuidrottsutbildarna.se.

Visa svar


Dölj svar


Disciplinärenden

En medlem betedde sig illa på plan igår, hotfullt! Kan vi utesluta hen?

Läs i föreningens stadgar vad gäller kopplat till uteslutning av medlemmar. Du kan också anmäla ärendet till föreningens bestraffningsnämnd eller styrelsen. Läs mer om hur vi hanterar disciplinärenden inom Korpen här.

Visa svar


Dölj svar


Kan vi ha en spelare som är licensierad i vårt seriespel?

Det beror på vad som står i tävlingsbestämmelserna för seriespel i den föreningen.

Visa svar


Dölj svar


Får jag spela med ett annat lag i en cup i en annan stad?

Ja, om du betalar anmälningsavgiftt till föreningen som anordnar cupen och att det är ok med tävlingsbestämmelserna för den föreningen.

Visa svar


Dölj svar


Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996450
E-post: This is a mailto link

Se all info