Hoppa till sidans innehåll

Stark&Smidig

Stark&Smidig är Korpens träningskoncept som fokuserar på en enkel, effektiv och rolig styrke- och rörlighetsträning.
  • Uppdaterad: 2017-09-18 13:45

Konceptet är skapat för att passa Korpens verksamhet och framtaget av våra föreningar i Östergötland, Stockholm och Umeå. Ni kan till exempel själva välja om passet ska hållas ute eller inne och om träningen ska ske med eller utan musik och redskap.

Är du intresserad av att träna Stark och Smidig då ska du klicka här.

Konceptet är anpassat för Korpens breda målgrupp

Stark och Smidig är ett koncept som skapats för att passa många människor. Nedan ser ni en kort redogörelse för de målgrupper konceptet är framtaget mot i dagsläget.

Grund - Grundkonceptet är brett och kan skalas för att passa olika deltagares dagsform och förmåga.

Mamma - Utgår från grundkonceptet men är anpassat för nyblivna mammor som vill komma igång med träningen igen. Konceptet har anpassade övningar för de förändringar kroppen genomgår i samband med graviditet och förlossning.

Senior - Utgår från grundkonceptet men har övningar anpassade för våra seniorer och syftar till att bibehålla och stärka kroppens funktionalitet, balans och koordination.

På jobbet - Träning på jobbet, i kontorsmiljö, kan göra underverk för personalens välmående och prestation. Detta koncept är framtaget för att möjliggöra enkel och effektiv träning på arbetsplatsen.

Enkelt och flexibelt med instruktionsfilmer 

Grundkonceptet är enkelt och flexibelt för att anpassas till just din förenings förutsättningar och medlemmar. Vi har tagit fram och filmat förslag på basövningar som ni kan arbeta med och som ni hittar under respektive kategori i vänsterspalten. Vi har även att tagit fram marknadsföringsmaterial som föreningen kan använda i införsäljningen av passet. Dessa material hittar ni i marknadsbanken.

Förutom grundkonceptet så kommer vi inom kort filma förslag på övningar för målgrupperna Senior, Mamma och På Jobbet. 

Hur läggs passen upp?

Ledaren kan själv välja hur långa passen ska vara beroende på hur många varv av styrka och rörlighet som passet innehåller. Riktlinjen är mellan 30-45 minuter. Passet ska alltid innehålla dessa delar: uppvärmning, styrka, rörlighet, utmaningen, avslappning. I bilden nedan sammanfattas delarna i passet och vilken tidsåtgång du som ledare kan tänka att varje pass kommer ta.

Föreningar som kör Stark&Smidig

Korpen Gotland

Korpen Linköping

Korpen Luleå

Korpen Motala

Korpen Norrköping

Korpen Stockholm

Korpen Timmerdala Motion

Korpen Umeå

Korpen (Vallentuna)

Korpen Västerås

Korpen Vadstena

Korpen (Lycksele)

Sammanfattning av konceptet

Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996000
E-post: This is a mailto link

Se all info