Hoppa till sidans innehåll

Stark&Smidig - Mamma

Stark&Smidig Mamma är framtaget för nyblivna mammor som vill komma igång med träningen igen. Träningen utgår från Stark&Smidigs grundkoncept men har anpassade övningar för de förändringar kroppen genomgår i samband med graviditet och förlossning. Inom kort kommer en film med tips på övningar för passet.
  • Uppdaterad: 2017-09-28 08:27

Under passen stärker vi hela kroppen och fokuserar extra på att stärka bäckenbotten, återfå kontroll över magmuskler, få kontakt med sätesmuskulatur och stärka upp rygg och axlar. 

Mamma-passen följer konceptet för Stark&Smidig med vissa justeringar för målgruppen. Exempelvis så vi lägger extra fokus på styrkedelen. När vi jobbar med rörlighet för mammor håller vi oss till bröstrygg, ländrygg och nackmuskulatur.

Tips!
Lägg Stark&Smidig Mamma på dagtid. Då kan mammorna ta med sig sina bebisar och får möjlighet till socialt sammanhang med likasinnade under föräldraledigheten.

Min förening är intresserad av att erbjuda Stark&Smidig Mamma. Hur gör vi det?

Vad kul! För att kunna erbjuda era medlemmar Stark&Smidig behöver ni ta kontakt med Thomas Bergström på Korpen.

Marknadsföringsmaterial

Vi kommer ta fram marknadsföringsmaterial för Stark&Smidig Mamma som ni kan använda i införsäljningen av träningen mot era medlemmar. Materialet kommer finnas tillgängligt för er i marknadsbanken när det är klart.

Vad behöver instruktören för kunskap?

Korpföreningen väljer själv vem som ska leda ett pass Stark&Smidig Mamma. Tänk dock på att instruktörer som leder Stark&Smidig Mamma förutom grundutbildning ska ha gått någon slags vidareutbildning i mammaträning.

Söker ni grundutbildning för en ny instruktör så rekommenderar vi våra samarbetspartners kring utbildning.

Vill du gå en fortutbildning för instruktörer 24/9-17? Kul, läs mer här.

Deltagare om Stark&Smidig Mamma

  • " Det är en väldigt lättillgänglig träning eftersom man får ta med sig sin baby och verksamheten är anpassad efter just detta med t.ex. lite lägre musik."
  • " Jag mår bättre, är starkare och har lärt känna min mammakropp ordentligt."
  • " Jag har träningsvärk efter varje pass. Massor av positiv smärta!  För en ansträngd och ömmande mammakropp är detta guld."

Läs mer om hur ni lägger upp ert pass och tips på övningar.

Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-6996000
E-post: This is a mailto link

Se all info