Lagidrott för tjejer med fokus på rörelseglädje

I Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet vill vi att alla ska känna sig välkomna och träna på det sätt de själva vill. Ett sätt bidra till detta är att Korpen startat projektet Laget.

Var tredje som inte tränar anger att ett skäl är att de inte känner att de duger eller är tillräckligt duktiga. Denna andel har ökat betydligt sedan 2016 och ökningen har framför allt skett bland tjejer som inte tränar. Korpen vill göra skillnad och göra lagidrotten ännu mer tillgänglig för tjejer med projektet Laget.

Laget är utan krav på resultat och prestation

I Laget växlar vi fritt mellan olika lagidrotter. Fokus ligger på att träna tillsammans och ha kul. Laget tävlar inte i matcher och seriespel och här är alla tjejer välkomna utifrån sina förutsättningar. Laget finns för alla tjejer som tränat i lag innan men tröttnat på tävlingshetsen eller för den som aldrig tränat men tycker att det vore kul att prova. Här ses vi och gör saker ihop - utan krav på prestation. Vi skapar mötesplatser där den sociala samvaron ger tjejer möjlighet till personlig utveckling och ökad självkänsla. Starten var under 2021, men mycket mer händer under 2022.