Stor nöjdhet hos Korpens föreningar

De huvudsakliga slutsatserna som kan dras av undersökningen NFI (NöjdFöreningsIndex, tidigare medlemsundersökningen) som genomförts sedan 2010 är:

• De som arbetar, ideellt eller avlönat, inom Korpen är väldigt stolta och tycker att det är roligt att tillhöra Korpen.

• Det roliga med Korpen är gemenskapen, den stora öppenheten och flexibiliteten – att det finns plats för alla motionsaktiviteter och människor. Att tillhöra en organisation som är öppen för alla och bidrar till ett hälsosammare och gladare liv för många skapar stolthet.

• Digitaliseringen förenklar och bidrar till känslan av kvalitet och att Korpen är en modern organisation.

Alla pilar pekar uppåt när det gäller kvalitet, rätt i tiden, modernt och enkelhet. De tre första visar dessutom all time high från 2010 och framåt. Jämfört med förra mätningen, 2018,  har det även blivit enklare. Många tycker att Korpens IT-system KIT bidragit till att Korpen blivit enklare och proffsigare. Dock är det fortfarande några föreningar som tycker att KIT har försvårat verksamheten och att det utestänger vissa medlemmar som ej är så digitala.

Föreningarna fick också betygsätta förbundskansliets arbete och även där pekar alla pilar uppåt. När det gäller stöd/service för den lokala verksamheten, utveckling och kunskap kompetens var det högsta siffrorna sedan mätningarna inleddes 2010. Önskemål finns om mer marknadsföring för att göra Korpen mer synlig som organisation och det är ett arbete som pågår som blir mer synligt under 2022.

Majoriteten av föreningarna tycker också att förbundskansliet har utfört sitt uppdrag på ett bra sätt samt varit ett bra stöd under coronapandemin. De digitala mötesplatserna har fungerat som ett bra substitut till de fysiska mötesplatserna under pandemin men de flesta önskar en återgång till fysiska mötesplatser även om vissa saker fungerar bra digitalt.

Hälften av föreningarna har nyss haft kontakt med förbundskansliet och är väldigt nöjda med den kontakten. Det finns dock önskemål om ökad synlighet för hela Korpen, information om bidrag samt en ännu mer personlig kontakt där varje förening får anpassat stöd utifrån deras specifika förutsättningar.

När det gäller kännedom om Fokus Korpen 2025 är spridningen ganska stor, där föreningar som inte har Korpen i namnet har sämre kännedom. Det är också ganska splittrat i nöjdheten med arbetet.

Föreningar upplever i något större utsträckning än tidigare att de får vara med och påverka Korpens verksamhetsutveckling. De tycker att det är viktigt med samordning, men än viktigare att varje förening har makt att utforma sin egen verksamhet. Informationsspridningen inom Korpen fungerar i allmänhet bra men det finns en önskan om mer anpassad information och personlig kontakt.

Kartläggningen genomfördes i två steg:

• Enkätundersökning (online) till alla föreningar och Nationella Organisationer.

• 73 svar - av totalt 257 giltiga e-postadresser (28,4% svarsfrekvens).

• Djupintervjuer med representanter från Korpens föreningar.

• 10 digitala intervjuer på 30-45 minuter.

Det är främst föreningar med Korp eller Korpen i namnet som har svarat, men även så kallade motionsidrottsföreningar och företagsföreningar samt Nationella organisationer.