Vi är stolta!

Vi kan lämna ännu ett extraordinärt år bakom oss. 2021 blev ett år som saktade in, stannade, startade om, bromsade in igen och gick på tomgång. Alla föreningar slets mellan hopp och förtvivlan när pandemin bestämde ambitionsnivån.

Som generalsekreterare och förbundsordförande i Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet har stoltheten för vårt förbund växt ytterligare under den här tiden. Krisen och utmaningarna i vår breda verksamhet har lockat fram okonventionella och kreativa lösningar som snabbt kunnat sjösättas. Blixtsnabba förändringar mot digitala lösningar, smittsäkra gruppträningar, nytänkande arrangemang och snabba omställningar gjorde att medlemstappet bromsades. Ni visade alla vilken styrka och överlevnadsinstinkt det finns i föreningarna!

Under hösten 2021 blev vi tilldelade ett återstartsstöd på 7 miljoner kronor från regeringen som fördelades via Riksidrottsförbundet. Vårt mål har hela tiden varit att göra medlen så lättillgängliga som möjligt för föreningarna. Här fanns det möjligheter att förstärka eller satsa på nyutveckling, i både stort och smått. Fokus var att locka nya, få tillbaka eller behålla medlemmar och ledare. Bara under de sista månaderna under 2021 fördelades 3,5 miljoner kronor ut till föreningar som stod i startgropen att återstarta.

Inget ont som inte har något gott med sig – våra digitala arrangemang blomstrade under pandemiåret 2021.

Korpen satsade rejält på vår nysatsning Mitt Everest. Runt om i Sverige gick eller sprang motionärer upp och ner för lokala backar för att kunna nå slutmålet: 8 849 höjdmeter, motsvarande Mount Everest topp. Totalt var det över 3 600 personer som tillsammans besegrade Mount Everest 590 gånger i 26 backar runtom i Sverige. Motionsutmaningen Mitt Everest genomfördes i samarbete med Svenskt Friluftsliv. Succén fortsätter såklart även 2022. Vår nya plattform Korpen Online fylldes under året med mängder av pass från våra föreningar. Också det ett sätt för hemmajobbare att bryta av med några svettiga pass på golvet därhemma.

Och apropå digitala satsningar som engagerat våra medlemmar så blev 2021 Korpen Challenges bästa år hittills. Den digitala motionsutmaningen som är riktad mot företag lockade 2 800 deltagare under vårens och höstens båda utmaningar. Det är det högsta deltagarantalet sedan Korpen Challenge startade för sju år sedan.

Vi förstärkte våra relationer med arbetsplatser i Sverige. Under året valde flera företag och organisationer att bli aktiva arbetsplatser med oss i Korpen. Vi har medvetet jobbat med att göra det enklare att bilda en företagsförening. Under 2021 bildades fyra nya företagsföreningar, anslutna till Korpen: Folkspels IF, Siemens IF, SKB IF och Exellium IF. Dessutom har vi tagit ett aktivt beslut om att stötta och medverka till att arrangera företagscuper i fotboll och innebandy på ett flertal platser i Sverige. Eftersom företagsidrott är en av Korpens grunder så är det extra roligt att vi ökar vårt engagemang inom just den här målgruppen.

Det här var också ett år då vi jobbade extra hårt för den målgrupp som hade det extra tufft under pandemin – seniorerna. Vårt projekt Aktiv Senior gick i luften i början av året och lockade totalt över 350 personer till utbildningsportalen för nya seniorledare.

När vi summerade året hade vi med hjälp av välutbildade ledare skapat fysisk aktivitet för över 8 000 seniorer. Det här är ett projekt som nu tagit plats i vår ordinarie verksamhet där vi fortsätter att utbilda eftertraktade ledare.

Korpens år 2021 blev, trots att all vuxenidrott stängdes ner, ett år då vi på allvar tog klivet mot digitala möjligheter med Korpens aktiviteter, möten och marknadsföring. Vi är som sagt oerhört stolta över uthålligheten, förmågan att se möjligheter och sättet ni i föreningarna skapade en verksamhet i en hårt utsatt tid. Vi tror att vi alla har dragit lärdomar om hur en så stor organisation som Korpen agerat under en krissituation. Det kommer vi ha en enorm nytta av när vi tar sats mot kommande års verksamhetsinriktning.

Eva Bjernudd, generalsekreterare
Erik Söderberg, förbundsordförande