Hoppa till sidans innehåll

Tips inför fotbollssäsongen

2020-01-22 10:08

En ny fotbollssäsong är på gång och snart öppnar många korpföreningar sin anmälan. För att nå ut till ännu fler och vara tydligare i kommunikationen har vi samlat några tips och hjälpmedel som kan hjälpa till när ni marknadsför korpfotbollen 2020.
  • Uppdaterad: 22 JAN 2020 10:08

För dig som ska presentera fotbollsserien i din förening så har vi tagit fram tips, material och tankar som kan underlätta i ditt kommunikationsarbete. Vi kommer även att från centralt håll göra ett arbete med att uppmärksamma fotbollssäsongen 2020. 

Vad händer centralt?

Vi vill under det här året fokusera och lyfta fram det engagemang som så många av våra korplag har för just sitt lag. Genom att visa upp deras engagemang hoppas vi kunna locka fler att starta korplag. Inte bara för själva matchernas skull utan även för allt som det för med sig i form av en gemenskap, ett sätt att hänga med kompisar, röra på sig och mycket mer. 

Vad betyder ditt korplag för dig?

Den här frågan har vi ställt till korplaget PIA i filmen ovan och vi skulle vilja ha er hjälp att hitta fler korplag som ni tror skulle vilja filma sig själva, kyssa klubbmärket och svara på denna fråga. Maila förslag på fotbollslag i er förening till This is a mailto link

Korpen på Facebook och Instagram.

Från Korpens centrala facebooksida kommer vi under våren att uppmärksamma fotbollssäsongen via inlägg med både bild och film. Filmerna kan ni, som vi beskriver längre ner, välja att sedan publicera själva på er facebooksida via så kallad korspublicering. På Instagram kommer vi använda oss av Instagram - Stories för att marknadsföra fotbollssäsongen. Om ni lägger upp inlägg om fotbollssäsongen i era stories, tagga gärna @korpensverige så kan vi dela dessa vidare. 

Annonsering om fotbollssäsongen 2020

Tillsammans med fotbollsmagasinet Offside kommer vi även 2020 att uppmärksamma korpfotbollssäsongen. Det gör vi via annonser i nummer ett (januari) och två (mars) detta år, i fem avsnitt av deras veckovisa podcast samt i ett av deras nyhetsbrev. 

Vad kan då föreningen tänka på och vilket stöd kan ni få?

Hemsida - förening

På denna sida finns en exempelmall som ni kan ladda ner och följa för föreningens landningssida för fotbollen. Det är i form av en HTML-kod, med medföljande instruktioner om hur ni lägger in koden i IdrottOnline. Här finns även toppbilder på fotbollssidor, knapp för anmälningslänk med mera för er att ladda ner. Tipsen nedan rör fotboll, men kan såklart appliceras på de flesta av era övriga verksamheter också. Önskar ni andra format på bilder så kontakta Simon Ruuth eller Camilla Waltin så hjälper de er mer än gärna!

Vi har även en exempelsida som ni kan titta på, Korpen Uppsala, som ger tips på hur det skulle kunna se ut även på er fotbollssida.

Att tänka på med hemsidan

1.     Mobil, mobil, mobil

Testa alltid hur er hemsida fungerar i mobiltelefonen. De flesta surfar nämligen med mobilen idag och då är det av yttersta vikt att det är lätt att hitta till er landingssida för fotbollen via sin mobiltelefon. Ett exempel: Huvudmenyerna på förstasidan och vänstermenyerna för era fotbollssidor är krångliga att nå via mobilen, var därför alltid noga att länka till era undersidor tydligt i texten.

 

Exempel (Korpen Uppsalas fotbollssida)

 2.     Länk från förstasidan

Om fotbollen är er viktigaste verksamhet just nu ska det vara det första en besökare på er hemsida möter, både via mobil och dator. Se till exempel till att ha en box med direktlänk till er fotbollssida från förstasidan.

 3.     Visa tydligt och tidigt var lagen anmäler sig.

Det ni vill med er hemsida om fotbollen är att lagen ska anmäla sig till serien, se till att ni tidigt och tydligt på sidan visar var de kan göra det. Använd gärna en bild som ni länkar direkt till anmälningssidan. Nedan ser nu hur Korpen Uppsala har gjort och den finns att ladda ner här på sidan och heter "Knapp - Anmäl Laget".

 

 

4.     Lagom med information på varje sida

Se till att inte samla all information ni vill att den som ska anmäla laget ska ta till sig på en sida, fokusera på information som laget behöver för att kunna anmäla sig. Lägg hellre upp undersidor där ni delar upp informationen kring t.ex. walk-over, matchflytt, spelregler med mera. Om det är viktigt att de tar till sig viss information så maila i så fall ut den till lagledaren efter att de anmält sig och länka gärna direkt till den sida där ni lagt upp informationen.

Facebook förening

Facebook är en bra kanal för att visa upp sin verksamhet och påminna gamla och locka nya lag till årets korpfotbollssäsong. Med hjälp av facebook kan ni skicka de intresserade till er hemsida där de kan läsa mer samtidigt som ni även kan välja att marknadsföra era inlägg mot en specifik målgrupp för en, i sammanhanget, relativt liten slant. Nedan ser ni några tips inför fotbollssäsongen.

1.     Jämn ström av inlägg kring fotbollen

Lägg upp en plan för vilka dagar i veckan ni ska publicera facebookinlägg som rör fotbollssäsongen. Börja gärna i samband med att anmälan öppnar med ett inlägg i veckan och öka till två eller tre ju närmare sista anmälningsdag ni kommer. Blanda bilder med nån film ibland och var noga att alltid länka till er fotbollssida på hemsidan så den som ser inlägget snabbt kan hitta rätt ifall de vill veta mer.

2.     Korspublicera Korpens videoinlägg.

Korspublicering är ett sätt att använda videoklipp på flera sidor. Under våren kommer Korpen riks att publicera filminlägg på KorpenSveriges facebooksida, där ni kan sprida klippen på era egna facebooksidor. På så sätt slipper ni sitta och komma på egna facebookinlägg utan ni kan enkelt välja att publicera exakt samma inlägg som KorpenSverige. Om ni vill kan ni ändra i inläggstexten – det är helt upp till er! Hur går ni tillväga för att göra detta undrar ni kanske? Kolla lathunden och maila This is a mailto link så hjälper hon er igång!

3.     Marknadsför inlägg mot en specifik målgrupp

Mest troligt så riktar sig er fotbollssäsong inte i första hand mot personer över 60 år eller under 15 år. För Korpen Karlstad känns det även tveksamt att lag från Stockholm ska anmäla sig till deras seriespel. Detta och mycket mer kan ni fylla i när ni väljer att marknadsföra ett inlägg via facebook, dvs att öka chansen att rätt personer ser era inlägg. Kolla in denna lathund för mer instruktioner hur ni går tillväga.

 

Skribent: Simon Ruuth
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet
Idrottens hus, Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
100 61 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996450
E-post: This is a mailto link

Se all info