INFORMATION UTOMHUSSERIEN 2025

Information Utomhusserien 2025

1, ALLMÄN INFORMATION
2, INFÖRANDE AV MAXTAK FÖR ANTAL GULA & RÖD KORT
3, BÖTESBELOPP FÖR GULA & RÖDA KORT
4, REGLER GÄLLANDE ATT SPELA I 2 OLIKA LAG I HERRSERIEN
5, INFORMATION OM UPP OCH NEDFLYTT HERRSERIEN
6, KVALIFICERING SLUTSPELSCUPER HERRAR
7, KVALIFICERING SLUTSPELSCUPER DAMER
8, DETTA TÄVLAR VI OM
9, TA DEL AV VÅRA TÄVLINGSBESTÄMMELSER
10, KVITTERING AV MATCHBOLLAR!
11, IFYLLANDE AV MATCHRAPPORT
12, UPPVÄRMNING FÖRE MATCH SAMT INFO OM DET TEKNISKA OMRÅDET
13, NY FÄRG PÅ ERA MATCHTRÖJOR?
14, CYKELPARKERING
15, BILPARKERING
16, INFORMATION OM OMKLÄDNINGSRUM
17, TOALETTER PÅ LINDÄNGENS IDROTTSPLATS
18, HAR ERT LAG SVÅRT ATT FÅ IHOP SPELARE TILL MATCH?
19, FOTBOLLSKAMPANJ
20, KÖP AV IDROTTSKLÄDER
21, GILLA VÅR FACEBOOKSIDA! SE FOTO & FILMER IFRÅN VÅRA MATCHER!
22, KVARGLÖMDA SAKER

1, ALLMÄN INFORMATION

Fotbollsälskare! Det är dags att kicka igång den 98:e årgången av Malmö Korp Serier i Fotboll. Det är av största vikt att alla som deltar tar ett gemensamt ansvar för vår fotbollsverksamhet. Det är allas ansvar att göra sitt allra bästa för att vår verksamhet skall fungera och vara glädjefylld! Man skall längta hit! Och åka härifrån med ett leende! Det är det självklara målet med vår verksamhet! Därför måste alla respektera varandra! För utan varandra! Ingen verksamhet!

Respektera Korpens funktionärer på plats! Vi är här för er skull! Och vi gör alltid vårt bästa för er! Respektera matchdomarna! Ibland blir det fel och det är bara acceptera det och gå vidare i livet!

Respektera motståndarna! För utan dom! Ingen match!
Respektera medspelare! Alla är olika! Alla har olika förutsättningar! Olika är bra!
Respektera er själv! Locka fram det bästa av dig själv! Inte det sämsta!

Råd och tips för en roligare upplevelse

1, Be om ursäkt om du kommer in sent i en duell, hjälp personen upp som ramlat.
2, Ge uppmuntrande ord till varandra! Till domare, Till funktionärerna, medspelare, motspelare.
3, Efter matchen så tackar man domare, motspelare och medspelare.
4, Tänk efter före ni agerar är en bra regel som funkar i alla situationer!
5, Ge beröm till personer som förtjänar det! Alla älskar beröm! Och det är gratis att ge! Och enkelt! Testa och se själv! Vi lovar! Det öppnar upp en helt ny värld!

Följer man ovanstående enkla och egentligen självklara saker så skapas det per automatik en mycket bättre och roligare miljö för alla medverkande.

Vi uppmanar alla lagen att se till att respektera matchdomarna under matcherna.
Det måste bli skärpning ifrån vissa lag som gnäller och skriker på alla domslut.
Bötesbelopp för onödigt provocerande snack på planen har införts.

Vi måste alla tillsammans se till att skapa en sådan bra och trevlig miljö för spelare, domare och funktionärer som möjligt. Det är allas gemensamma ansvar!

Så ta ditt ansvar så skapar vi magi tillsammans!

OBS VIKTIGT! OBS VIKTIGT!
Vid användande och utövande av
VÅLD, HOT, VÅLDSAMT SPEL mot domare, funktionär, motspelare, medspelare, publik så kan man uteslutas som medlem ifrån föreningen under minst 1 år / Livstid.

2, INFÖRANDE AV MAXTAK FÖR ANTAL GULA & RÖD KORT
Styrelsen har beslutat om att införa maxtak för hur många GULA & RÖDA kort man kan tilldelas personligen per kalenderår i vår fotbollsverksamhet.
Maxtaket är satt till 1200 poäng och räknas per kalenderår 1 januari - 31 december.
NOTERING! I och med att styrelsen inför det för första gången detta året så räknas poängen till att börja med i perioden 4 maj - 31 december 2025.
Det betyder att alla spelare är nollställda från start.

Beräkningssystem
Mycket grovt rött kort: 600 poäng
Grovt rött kort: 200 poäng
Lindrigt rött kort: 100 poäng
Gult kort provocerande snack: 100 poäng
Gult kort fotbollsrelaterad bedömning: 50 poäng

OBS VIKTIGT! OBS VIKTIGT! OBS VIKTIGT!
Tänk på att poängen räknas i samtliga lag man deltar i under kalenderåret.
Det betyder att om man deltar i många lag under säsongen så har man ett större personligt ansvar att se till att INTE dra på sig för många poäng.

När spelare uppnått över 1200 poäng eller mer så kommer ärendet att läggas till styrelsen för beslut om avstängning. Avstängningens längd bedöms enskilt från ärende till ärende. Tänk på att spelare som uppnår 1200 poäng eller mer är avstängd per automatik fram till att styrelsen tagit beslut.

När en spelare får över 600 poäng så kommer spelare och berörd lagledare få ett mejl om att det är dags att lugna ner sig.

När spelare får över 1000 poäng och ligger på gränsen till avstängning så kommer spelare och berörd lagledare få en skarp varning om att berörd spelare måste lugna ner sig annars kommer berörd spelare att stängas av ifrån verksamheten.

OBS! OBS! OBS!
Ovanstående poängsystem ersätter inte våra befintliga tävlingsbestämmelser enligt nedan;

Efter 3 gula kort i samma serie: 1 match avstängning
Lindrigt rött kort i samma serie: 1 match avstängning
Grovt rött kort: TK beslut om antal matcher i samtliga serier spelaren deltar i

Poängsystemet är alltså ett komplement för att försvåra för spelare som inte sköter sig och för att skydda spelare som sköter sig.

3, BÖTESBELOPP FÖR GULA & RÖDA KORT

GULT KORT:
50 kr
(Bötesbeloppet börjar dras ifrån det 6:e gula kortet laget får)
RÖTT KORT LINDRIGT: 100 kr
RÖTT KORT GROVT: 200 kr
RÖTT MYCKET GROVT: 600 kr

Bötesbeloppet dras ifrån inbetald garantiavgift.
Om bötesbeloppet börjar närma sig det inbetalda beloppet så kommer en faktura att skickas till ansvarig lagledare! Betalningsvillkor 10 dagar netto.

Bötesbeloppen kommer att delas ut som Fair Play priser till lag som sköter sig samt delfinansiera tvådomarsystemet.

4, REGLER GÄLLANDE ATT SPELA I 2 OLIKA LAG i HERRSERIEN

ATT OBSERVERA! VIKTIGT! ATT OBSERVERA!

Man får endast spela i TVÅ (2) olika lag i våra Herrserier!
Man får endast representera 1 herrlag i SERIE BLÅ!
Man får endast representera 1 herrlag i SERIE GUL

§ 19. Enskild medlem är tillåten att deltaga i max 2 lag i Utomhusserien 2025
Dock är det strängeligen förbjudet att representera två lag i samma seriefärg.
Ertappas man med detta avstängs berörd spelare i minst 3 månader ifrån vår fotbollsverksamhet

5, INFORMATION OM UPP OCH NEDFLYTT HERRSERIEN

Herrserierna lottas om 3 gånger under säsongen.
Lottning 01: 15 april (Enkelserie 7 matcher)
Lottning 02: 19 juni (Enkelserie 7 matcher)
Lottning 03: 19 september (Enkelserie 7 matcher)
Notering: Andra unika serieupplägg kan förekomma.

BLÅ SERIE / GUL SERIE

Division 1 

Lag 1 stannar kvar
Lag 2 stannar kvar
Lag 3 stannar kvar
Lag 4 stannar kvar
Lag 5 stannar kvar
Lag 6 stannar kvar
Lag 7 flyttas ner till division 2
Lag 8 flyttas ner till division 2

Division 2

Lag 1 flyttas upp till division 1
Lag 2 flyttas upp till division 1
Lag 3 stannar kvar
Lag 4 stannar kvar
Lag 5 stannar kvar
Lag 6 stannar kvar
Lag 7 flyttas ner till division 3
Lag 8 flyttas ner till division 3

Division 3

Lag 1 flyttas upp till division 2
Lag 2 flyttas upp till division 2
Lag 3 stannar kvar
Lag 4 stannar kvar
Lag 5 stannar kvar
Lag 6 stannar kvar
Lag 7 flyttas ner till division 4 (Gäller endast Gul serie)
Lag 8 flyttas ner till division 4 (Gäller endast Gul serie)

Division 4

Lag 1 flyttas upp till division 3 (Gäller endast Gul serie)
Lag 2 flyttas upp till division 3 (Gäller endast Gul serie) 
Lag 3 stannar kvar
Lag 4 stannar kvar
Lag 5 stannar kvar
Lag 6 stannar kvar
Lag 7 stannar kvar
Lag 8 stannar kvar

Slutspelade serier avgörs enligt nedanstående:

1. Flest Poäng
2. Busliga minst poäng
3. Målskillnad
4. Flest gjorda mål
5. Inbördes möte
6. Lottdragning

6, KVALIFICERING SLUTSPELSCUPER HERRAR

Totalt 8 lag ifrån BLÅ serie kvalificerar sig till BLÅTT slutspel

BLÅ SLUTSPELSCUP
Lag slutplacerade 1-4 omg 03 Division 1 BLÅ
Lag slutplacerade 1-2 omg 03 Division 2 BLÅ
Lag slutplacerade 1-2 omg 03 Division 3 BLÅ

Totalt 8 lag ifrån GUL serie kvalificerar sig till GULT slutspel

GUL SLUTSPELSCUP
Lag slutplacerade 1-4 omg 03 Division 1 GUL
Lag slutplacerade 1-2 omg 03 Division 2 GUL
Lag slutplacerade 1-2 omg 03 Division 3 GUL

OBS! VIKTIGT! OBS! VIKTIGT!
Om lag hamnar på samma poäng i grundserien så avgörs serien av antal poäng i Gula & Röda kort ligan.

Cupen spelas i anslutning av färdigspelad grundserie.
Korpen Malmö IF kommer att skicka ut info i god tid gällande slutspelet.

7, KVALIFICERING SLUTSPELSCUPER DAMER
Samtliga lag kvalificerar sig till A & B slutspel enligt nedan;
Lag slutplacerade 1-4 kvalificerar sig till A slutspel
Lag slutplacerade 5-8 kvalificerar sig till B slutspel

Cuperna spelas i anslutning av färdigspelad grundserie.
Korpen Malmö IF kommer att skicka ut info i god tid gällande slutspelet.

8, DETTA TÄVLAR VI OM

BLÅ Serie Herrar Seriesegrare Division 1
Pokal + Presentkort restaurangbesök

GUL Serie Herrar  Seriesegrare Division 1
Pokal + Presentkort restaurangbesök

GRÖN Serie Damer Seriesegrare Division 1 
Pokal + Presentkort restaurangbesök

Vinnare Serievinnarcupen Herrar
Pokal + Presentkort restaurangbesök

Vinnare Slutspelscup A Damer
Pokal + Presentkort restaurangbesök

Pris kommer även delas ut till lag som utmärker sig på ett positivt sätt.

9, TA DEL AV VÅRA TÄVLINGSBESTÄMMELSER

VIKTIGT! NYTT FÖR I ÅR! VIKTIGT!

1, Kommunicera med domare under match
Det är endast utsedd lagkapten som får kommunicera med domaren under match.
Utsedd Lagkapten skall bära armbindel.
Lagkaptenen får inte gå närmare domaren än 1 meter när man kommunicerar.
Tänk på att kommunicera på ett värdigt och respektfullt sätt.

Kommer andra spelare fram till domaren än lagkaptenen så äger domaren rätten att varna berörd(a) spelare med gult alternativt rött kort.

2, Om bollen träffar hjulet på målet
Om bollen träffar hjulet vid insidan av stolpen och studsar ut igen över mållinjen så skall spelet fortsätta.

3, Övriga tävlingsbestämmelser
För att det skall bli så bra & roliga matcher som möjligt så är det bra att man är så insatta i våra tävlingsbestämmelser som möjligt ! För att komma till våra tävlingsbestämmelser; KLICKA HÄR!

10, KVITTERING AV MATCHBOLLAR!
Nedanstående info gällande kvittering gäller när vi är tillbaka på Lindängens IP.
På Dalhems IP så delar funktionären på plats ut bollar till lagen.

Lagledare skall kvittera ut boll i så god tid som möjligt före match.
Man kvitterar ut bollen i vårt kansli nere vid parkeringen precis vid ingången till idrottsplatsen. Man måste lämna något i pant för bollen som till exempel sina nycklar, mobiltelefon, klocka osv.

Under match är det ett gemensamt ansvar att se till att ha ordning på matchbollarna! Om bollen skjuts över staket eller in i buskar så har lagen ett gemensamt ansvar för att bollen kommer tillbaka till spel så fort som möjligt.

Tänk på att matchtiden inte stoppas om båda bollarna är bortskjutna och ingen av lagen hämtar bollarna. Så vänligen hjälp till att se till att era bollar alltid är beredda för spel.

Tänk på att bollarna är våra gemensamma bollar! Om det försvinner för många bollar så kommer föreningen tvingas höja startavgiften. Så det är av allra största vikt att alla är rädda om bollarna.

11, IFYLLANDE AV MATCHRAPPORT

Det är av största vikt att alla spelare som skall delta i berörd match skall vara anmälda och ha tröjnummer ifyllt. Vi har märkt av att vissa lag slarvar med detta!
Därför kommer vi börja med att införa kontroller inför matcher.

Av den anledningen så har vi beslutat om att vid grova överträdelser av våra tävlingsbestämmelser så kommer vi att utdela straff enligt nedan;

Endast personliga medlemmar anslutna till KF Malmö äger rätten att deltaga i KMI arrangemang.

Vid eventuell användande av ny spelare skall detta alltid registreras utan undantag på KMI hemsida före aktuell match.

KMI äger rätten att begära legitimation av berörda spelare som deltar i KMI arrangemang.

På förtryckt digital matchrapport skall det skrivas tröjnummer på respektive spelare som deltar i aktuell match. Matchrapporten finns i KIT.

Vid ej korrekt ifylld matchrapport äger KMI rätten att diskvalificera berört lag.

Vid ej rätt ifylld matchrapport tilldöms laget en straffavgift på 100 kr samt att motståndarlaget tilldöms som segrare med matchresultatet 7 – 0.

Vid användande av icke spelklar deltagare, eller felaktigt uppgivande av namn på spelare tilldömes motståndarlaget segern med 7-0.

Vid upprepande eller synnerligen allvarliga regelbrott av §4 äger KMI rätten att stänga av berört lag ifrån aktuell serie och Cup.

12, UPPVÄRMNING FÖRE MATCH SAMT INFO OM DET TEKNISKA OMRÅDET /TILLTRÄDE TILL MITTPLAN SAMT ARBETSORGANISATION FÖRE & EFTER MATCH

OBS VIKTIGT! Gå inte in på fotbollsplanen om där är annan aktivitet på planen!
Följ ansvarig funktionärs anvisningar som meddelar när det är tillåtet att gå in på plan. Detta är mycket viktigt att detta efterföljs!

1, Vi har infört att det endast är spelare som är uppsatta till match och är ombytta för spel och som står på matchrapporten samt EN ansvarig lagledare som får vara i tekniska området på mittplan. Om man har en lagledare som är ombytt och spelar i berörd match så får man inte ta en extra lagledare till den aktuella matchen som står på linjen. (Vi lämnar dispens till småbarn som har förälder som samtidigt spelar match)

2, Publik och övriga lagmedlemmar hänvisas till långsidan där avbytarbåsen är samt motsatta långsida på respektive plan. Det är således ej tillåtet att vara på kortsidan där väskförråden är.

3, Uppvärmning är ej tillåtet på mittplan förutom inför första matchstart (18:15 )

Övrig uppvärmning skall ske på långsidan där avbytarbåsen UTAN boll är samt på respektive långsida av PLAN A & PLAN B MED boll. Det är alltså inte tillåtet att värma upp med boll bakom målen! Det stör målvakten som spelar matchen på plan!

4, När ni spelat klart er match så skall ni ta era kläder och väskor så fort som möjligt och byta om på långsidan där avbytarbåsen är.

Alltså inget ombyte skall ske på mittplan efter match. Ta ombyte och matchsnack utanför plan på långsidan. När ansvarig funktionär ifrån Korpen ber att flytta på er så gör det direkt.

5, Följ och hörsamma Korpen funktionärens anvisningar under kvällen så blir allt mycket lättare för alla 100 tals inblandade.

Vi är där för er skull så att matcherna flyter på före / under / efter.
Var vänlig att respektera ovanstående! Vi har varken tid eller lust att stå och tjafsa med vissa individer.

13, NY FÄRG PÅ ERA MATCHTRÖJOR?
Har ert lag bytat färg på era matchtröjor ifrån förra säsongen eller ifrån när ni gjorde er anmälan?Har ni gjort det så är vi ytterst tacksamma om ni meddelar oss det så att det blir rätt i systemet.

Det ställer till problem för oss när vi planerar matcherna om det står fel färg i systemet. Har ni bytat färg? Eller planerar att byta färg?

Kontakta Korpen Malmö IF per mejl
info@korpenmalmoif.se

Det går även bra att meddela byte av tröjfärg när ni är på plats och skall kvittera ut bollar : )

Nedanstående följer råd & tips för att vi tillsammans skall skapa det bästa arrangemanget

14, CYKELPARKERING

Det är absolut förbjudet att parkera sin cykel nere vid vårt kansli. Ta med cykeln och parkera den längs med staketet inne på fotbollsarenan. Anledningen till ovanstående förbud är att vi delar kansli med en annan förening som har många besökare. Det blir väldigt stökigt om många parkerar sin cykel nere vid kansliet.

15, BILPARKERING

Tänk på att komma i god tid till match! Det är begränsat antal parkeringar på idrottsplatsen! Är det fullt på idrottsplatsen! Kör till Lindängens centrum och parkera där. Vi ser gärna att så många som möjligt samåker eller i bästa fall tar cykeln till idrottsplatsen.

16, INFORMATION OM OMKLÄDNINGSRUM

Vi har begränsat med tillgång till omklädningsrum på Lindängens IP.
Vi ber er därför att byta om hemma i så stor utsträckning som möjligt.

Skall man iväg på jobb eller på kalas mm efter spelad match och behöver tillgång till omklädningsrum prata med funktionären som delar ut bollar på kansliet.

OBS! Tänk på att omklädningsrummet delas med många personer så nyckeln måste lämnas tillbaka innan ni går in på plan för att spela aktuell match.

17, TOALETTER PÅ LINDÄNGENS IDROTTSPLATS

Ni hittar toaletter uppe vid fotbollsplanen.
Gå till garaget & omklädningsrumsbyggnaden.
Ni hittar toaletterna på baksidan av omklädningsrummen.
Kolla efter skylten som sitter uppsatt på gaveln

18, HAR ERT LAG SVÅRT ATT FÅ IHOP SPELARE TILL MATCH?

Ibland så har man svårt att få ihop spelare till match!Istället för att lämna W.O så vill vi tipsa om vår spelarebank på Facebook!
I spelarebanken så finns det ca 700 spelare som söker fotbollslag att spela med.
Många av dom spelar redan i våra serier men det finns också många som inte har något lag att spela med. Så istället för att lämna W.O gör en efterlysning i vår spelarbank!

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL VÅR SPELARBANK!
OBS! Glöm inte att anmäla nya spelare för spel innan match! 

19, FOTBOLLSKAMPANJ

Vi kommer inom kort att sätta igång en fotbollskampanj för att få in fler lag till serieomgång 02 som startar vecka 33.

Har ni många spelare i ert lag och vill anmäla 1 lag till? 

Vet ni något företag / kompisgrupp som har pratat om att starta upp ett fotbollslag som ni vill utmana? Tipsa oss så tar vi kontakt med dom!
Hör av er så fort som möjligt genom att svara på detta mejl.

Begränsat antal platser! Först till kvarn gäller.

18, KÖP AV IDROTTSKLÄDER

Vi har tecknat ett samarbetsavtal med PATRICK gällande köp av idrottskläder samt tryck detta avtal innehåller en del rabatter!
KLICKA HÄR för att komma till avtalet!

19, GILLA VÅR FACEBOOKSIDA!
PÅ VÅR FB SIDA LÄGGER VI UT FOTO & FILMER IFRÅN VÅRA MATCHER!

Dagen efter spelad match så lägger vi ut foto och filmer ifrån våra matcher!
Gilla vår FB sida så missar ni ingenting av vad som händer i föreningen.

KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL VÅR FACEBOOKSIDA

20, KVARGLÖMDA SAKER

Det är främst vattenflaskor men en hel del kläder och skor som vi hittar på planen efter spelad match. Prata med funktionären på plats på vårt kansli för att se om vi hittat just din kvarglömda artikel.
Vi sparar sakerna i 1 månad sedan så skänker vi bort sakerna eller slänger dom.