Vattengympa i Vimmerby

Vårens vattengympa  startar V.3 (Föranmälan)

 

Vårdcentralen Vimmerby

Måndagar 16.30 

Ledare: Inger Claesson

Måndagar 18.00 och 19.00                        

Ledare: Natali Skarhed Frisk

Tisdagar 18.30 

Ledare: Carina Wickström

Torsdagar 18.15 och 19.15                           

Ledare: Natali Skarhed Frisk

 

Vattenträning är ett lustbetonat alternativ till landträning. En perfekt kombination av styrke- och konditionsträning, där hela kroppen genomarbetas. Vattnet används som redskap och du arbetar med tyngdlöshet och vattenmotstånd. Det bästa med vattengympan är att du kan anpassa tempo och motstånd efter din egen förmåga. Vattnets flytkraft ger stöd åt leder samt ökar smidighet, rörlighet, styrka och kondition. Du kan förbättra balans och koordination.

Vattnets unika egenskaper med ett anpassat motstånd bygger upp kroppsbalanserade muskler utan att slita på leder och bindväv, vilket gör det till en mer skonsam träningsform än landträning. Man brukar säga att 45 minuters vattenträning motsvarar 60 minuters landträning. Öka tempot och desto mer energi går åt att hålla kroppen varm. Bra fettförbränningsträning. Flytkraft utgör stöd åt hela kroppen. En kropp som på land väger 60 kg väger endast ca 10 kg i vattnet.