Regler

Seriespel i innefotboll

Läs även: Korpen Stockholms tävlingsbestämmelser för bollsport

Seriespelet i innefotboll är en utav våra största idrotter med serier som spelas på i idrottshallar över hela Stockholm. Reglerna är väldigt lika de regler som gäller för five-a-side med vissa anpassningar till Korpen.


Reviderade 2021-11-03 - Nyheter i fetstil

1. Speltid

2x15 minuter utan paus. Undantag i Morgon Konstgräs: 2x20 minuter.

Är lagen försenade ska domaren förkorta speltiden. Efter 10 minuter har domaren rätt att tilldöma det lag som finns på plats segern med 5-0 på walk-over.

2. Domararvode

Domararvodet är 90 kr/lag och match (120kr/lag Morgon Konstgräs). Både hemma- och bortalag betalar domararvode. Det görs till domaren i god tid innan avspark. Betala gärna med Swish, alla domare har den möjligheten.

Om domare inte finns på plats till matchstart ska matchen spelas ändå. Om ni ej kan få någon utomstående att döma matchen ska en domare från något av lagen utses, ett tips är att döma en halvlek var.

Om domaren anländer efter matchstart får lagen själva bestämma om de vill slutföra matchen utan domare eller låta domaren ta över. Om domaren ska ta över behöver lagen bara betala halvt domararvode.

Har matchen spelats utan domare, vänligen registrera resultatet genom att logga in i KIT. Klicka på den aktuella matchen för att lägga in resultatet.

3. Laguppställning

Alla lag måste skicka in sin laguppställning innan match. Detta görs i vårt IT-system KIT. Lagledaren kan välja att kalla spelare till match (alla spelare får då ett mail där de kan svara Ja eller Nej) eller välja vilka spelare som ska spela den specifika matchen. Domaren kontrollerar att båda lagen har bekräftat sin laguppställning innan matchen kan starta. För att kunna ingå i en laguppställning behöver spelaren ha ett aktivt medlemskap samt finnas med i truppen.

Giltig legitimation ska kunna uppvisas vid t.ex. anmälan av utvisad spelare eller vid tveksamheter kring en spelares ålder i ungdoms- eller oldboysklassen. Om giltig legitimation ej kan uppvisas har spelaren ej rätt att delta i matchen.

Avbytare
Obegränsat antal avbytare får användas.

Lagkapten
En lagkapten ska utses i varje lag. För lagkaptenen gäller att:

  • Bära en armbindel placerad på vänster överarm
  • Ansvarig för sitt lags uppträdande
  • Hälsa på domaren och andra lagets kapten inför matchen
  • Om lagkaptenen lämnar planen ska en ny lagkapten utses bland de spelare som finns kvar på planen (gäller endast vid rött kort)
  • Har inte några särskilda rättigheter. Däremot har domaren rätt att tillkalla lagkaptenen för att få ut information till laget

Byten
Bägge lagens byten ska ske på samma sida. Den inbytte spelaren får inte gå in på planen förrän den utbytte hunnit ut. Byten ska ske vid lagets "avbytarbänk". Den utbytte får alltså inte gå av planen på kortsidan medan den inbytte hoppar in på långsidan. Undantaget är givetvis om den utbytte spelaren är skadad och inte kan ta sig till långsidan.

Målvaktsbyte
Målvaktsbyte får ske när som helst under matchen under förutsättning att bollen är ur spel, dock måste domaren alltid informeras innan bytet sker. Givetvis kan målvakten inte byta hur många gånger som helst utan anser domaren att detta sätts i system för att t.ex. få tiden att gå ska fler byten ej tillåtas.

Minsta antal spelare på plan
Ett lag får ej spela med mindre än 3 spelare på planen inklusive målvakt. Om laget ej uppfyller det kravet förloras matchen på walk-over (0-5). Om ett lag enbart har 3 spelare på planen och drar på sig ett gult kort bryts matchen och laget förlorar med 0-5. Undantaget är om laget redan har en eller flera spelare utvisade, i så fall förlängs utvisningstiden med den senaste utvisningens längd.

Licensierade spelare
Det är tillåtet att använda licensierade spelare så länge de är registrerade för laget samt ett giltigt medlemskap i Korpen Stockholm.

Spelarregistreringar
Spelarregistrering görs i KIT genom att lagledaren eller vice lagledaren loggar in och bjuder in spelare till laget.

Ändringar/tillägg av spelare kan ske när som helst under pågående säsong men en ny spelare måste vara registrerad för att då får delta i match. Kommer det till Korpens kännedom att en spelare som ej är registrerad spelar match förlorar laget matchen med 0-5.

Spela i flera lag
Det är tillåtet att spela i flera lag, dock inte i samma division. För att få spela i flera lag måste spelaren vara registrerad för samtliga lag. I undantagsfall kan det vara tillåtet att hoppa in för ett lag i samma division om laget saknar spelare, dock måste motståndarna gå med inlåningen och spelaren måste registreras i laget. Gör de inte det får inlåning ej ske. Domaren måste även informeras om inlåningen.

Det är endast tillåtet att låna in spelare så att laget består av max fem spelare. Det är alltså inte tillåtet att låna in spelare för att ha avbytare. Detta gör att om ett lag lånar in t.ex. två spelare för att få fullt lag och det sedan tillkommer ordinarie spelare under matchens gång så får de inlånade spelarna inte längre medverka.

Vid inlån av spelare på plats så är det lagets skyldighet att registrera den inlånade spelaren i sitt lag. Annars räknas spelaren som okvalificerad vilket om det upptäcks renderar i att laget förlorar den aktuella matchen med 0-5. Laget riskerar dessutom att stängas av från fortsatt spel.

Kvinnor, icke-binära och transpersoner
Det är tillåtet att ha med kvinnor, icke-binära och transpersoner i herrlag.

4. Spelklasser

Mix
Mixserien innebär att lagen består utav både tjejer och killar tillsammans, i mixserierna ska det vara hälften killar och hälften tjejer på planen samtidigt (målvakten ej inräknad). Om en kille i mixserien får gult eller rött kort ska laget spela med en kille mindre på planen under utvisningstiden (målvakten ej inräknad). Om en tjej får gult eller rött kort ska laget spela med en tjej mindre på planen under utvisningstiden (målvakten ej inräknad).

Vid straffläggning i cupspel/slutspel gäller att varannan straff slås av en kille, varannan straff av en tjej. Det lag som börjar skjuta väljer om de vill börja med en kille eller tjej och då måste det andra laget göra likadant vid sin första straff.

Oldboys
Oldboysserien är öppen för spelare som under kalenderåret fyller 37 år eller däröver.

Undantag görs för en underårig spelare, denne får dock inte vara yngre än 36 år. Domaren har rätt att kräva legitimation på spelare som verkar vara yngre än 36 år. Om spelaren då inte kan legitimera sig förbrukas rätten att delta i matchen.

Ungdom Killar
Ungdomsserien för killar är öppen för spelare som under kalenderåret fyller minst 15 och max 20 år.

Undantag görs för en överårig spelare, denne får dock inte vara äldre än 21 år. Domaren har rätt att kräva legitimation på spelare som verkar vara äldre än 21 år. Om spelaren då inte kan legitimera sig förbrukas rätten att delta i matchen.

Ungdom Tjejer
Ungdomsserien för tjejer är öppen för spelare som under kalenderåret fyller minst 15 och max 25 år (inga undantag).

Domaren har rätt att kräva legitimation på spelare som verkar vara äldre än 25 år. Om spelaren då inte kan legitimera sig förbrukas rätten att delta i matchen.

5. Serieindelning

Seriespel med dubbelmöte, serieindelning efter föregående års resultat. Normalt 5-9 lag/serie totalt 12, 14 resp. 16 matcher/lag.  Om serien är en 5- eller 6-lagsserie är det trippelmöten som gäller, d.v.s. 12 resp. 15 matcher/lag.

Grundregeln är att ettan och tvåan i serien flyttas upp en division, det sista och näst sista laget flyttas ner en division. Lag som utgått under seriens gång börjar i regel om längst ner i seriesystemet nästkommande år. Nystartat lag startar som regel i lägsta divisionen.

6. Utrustning

Tröjfärg
Har lagen samma tröjfärg ska bortalaget byta tröjor. Lagen bör därför alltså ha både hemma- och bortaställ (västar fungerar alldeles utmärkt som bortaställ). Målvaktens tröjfärg ska vara avvikande från både medspelare och motståndare. Under aktuell match kan ni se motståndarlagets tröjfärg genom att klicka på ”laguppställning”.

Tröjnummer
Tröjnummer är obligatoriskt.

Boll
Varje lag ska ha med sig en godkänd inomhusfotboll storlek 3 (Futsal) eller 4 (Five-a-side).

Benskydd
Godkända benskydd samt strumpor som täcker benskydden är obligatoriskt.

Domaren skall avvisa spelare som ej har benskydd. Kommer spelaren in på planen igen utan benskydd ska gult kort delas ut.

Fotbollsskor
Endast skor för inomhusbruk är godkända, sulan får inte färga av sig på golvet. Det är ej tillåtet att spela med fotbollsskor avsedda för utomhusbruk.

Smycken
Det är ej tillåtet att spela med smycken såsom halsband, örhängen eller ringar. Domaren ska avvisa spelare som har något av detta på sig. Kommer spelaren in på planen igen utan att ha tagit av smyckena ska gult kort delas ut.

7. Avspark

Innan avspark ska samtliga spelare och domare samlas vid mittplan och hälsa på varandra. Hemmalaget har alltid avspark (ingen slantsingling). I andra halvlek gör bortalaget avspark. Avsparken får spelas i valfri riktning. Mål får göras direkt på avspark i motståndarens mål. Om bollen går direkt i eget mål, döms hörna till motståndarna.

8. Sidbyte

Lagen byter ej sida i halvtid. 

9. Avstånd

Avstånd på frisparkar/insparkar ska vara 5 meter. Står en spelare närmare i avsikt att hindra bollens framfart ska 2 min utvisning tilldömas (avsikten avgör domaren).

Sabotage mot frispark/inspark renderar också i 2 min utvisning.

Om en spelare vid en frispark däremot skjuter bollen på en motspelare i uppenbar avsikt att få denne utvisad ska frisparksläggaren visas ut 2 min då även detta betraktas som spelsabotage.

10. 4-sekundersregeln

Det lag som tilldömts frispark/inspark/hörna skall lägga den inom 4 sekunder från det att bollen ligger på plats. Om tiden överskrids övergår bollen med frispark/inspark/målkast till motståndarlaget.

Om ett lag tilldöms frispark/inspark/hörna och laget vill byta spelare utan att bollen ligger på plats måste en av lagets spelare visa intresse av att snabbt få bollen till den plats där den ska sättas i spel. I annat fall tilldelas motståndarlaget en frispark/inspark/målkast efter 4 sekunder.

För målvakten gäller samma regel men där är tiden hen har på sig 6 sekunder.

11. Maskning

Spelare som medvetet fördröjer spelet för att få tiden att gå ska bestraffas med gult kort.

12. Målvakt

När målvakten fångat bollen är det inte tillåtet att ta bollen med händerna en andra gång efter att ha släppt den. Gör målvakten det döms direkt frispark från straffområdeslinjen.

Målkast
När målvakten fångat bollen eller bollen passerat kortlinjen (förlängda mållinjen) är det tillåtet att kasta bollen över hela planen (dock ej direkt i mål).

När bollen passerat kortlinjen måste målvakten kasta ut bollen, det är ej tillåtet att sparka ut den. Det är heller inte tillåtet att rulla ut bollen till sig själv, om så sker görs målkastet om igen. Målkast får göras till medspelare i eget straffområde, motspelare måste vara utanför straffområdet till dess att bollen är i spel. Bollen är i spel när den har kastats eller släppts och tydligt rör sig. Om någon motspelare vid ett målkast befinner sig i straffområdet pga att de inte hunnit att lämna det, låter domaren spelet fortsätta. Men om motspelaren rör eller försöker röra bollen innan den lämnat straffområdet, ska målkastet göras om.

Tillbakaspel
Vid avsiktligt/medvetet tillbakaspel med fötterna får målvakten ej ta bollen med händerna. Om så görs döms det direkt frispark från straffområdeslinjen.

Målvaktsutvisning
Vid gult kort ska målvakten själv sitta av sin utvisning, det får inte göras av en utespelare.

13. Frispark

Alla frisparkar är direkta. Motståndarna får inte stå närmare än 5 meter vid frisparkar.

14. Straffspark

Straffspark döms om en bestraffningsbar förseelse begås av en spelare innanför sitt eget straffområde, oavsett bollens position, om den är i spel.

Straffen läggs från den heldragna straffområdeslinjen. De övriga spelarna måste stå minst 3 meter ifrån straffskytten och får inte stå närmare målet än den streckade linjen. När straffsparken slås måste målvakten ha minst en del av foten på mållinjen.

15. Inspark

När bollen går över långlinjen ska inspark slås, den får ej gå direkt i mål, om den gör det tilldöms motståndarlagets målvakt bollen. Vid inspark får bollen läggas högst 0,5 meter från sidlinjen, den måste dock ligga stilla.

Motståndarna får inte stå närmare än 5 meter vid insparkar.

16. Hörnspark

Hörna döms även när målvakten är sist på bollen. Vid hörna får bollen läggas högst 0,5 meter (innanför hörncirkeln) från närmaste hörn. Motståndarna får inte stå närmare än 5 meter vid hörnor.

17. Nedsläpp

Om domaren anser att spelet behöver avbrytas för skada, yttre faktorer eller att bollen träffar domaren och påverkar spelet ska spelet återupptas med ett nedsläpp. Nedsläpp görs på den plats där bollen befann sig till det lag som senast vidrörde bollen, alla andra spelare i båda lagen måste befinna sig 2 meter från bollen. Om nedsläpp sker innanför straffområdet görs nedsläpp till försvarande lags målvakt oavsett vilket lag som senast vidrörde bollen.

18. Hands

Mål kan ej göras direkt från spelares hand, även om det sker oavsiktligt.

Alla hands är inte bestraffningsbara vilket många tror. Följande hands ska bestraffas med frispark alt. straff:

  • Avsiktlig hands (när spelaren avsiktligt stoppar bollens framfart). Avsiktlig hands ska även rendera i gult kort. Undantaget är om handsen inte innebär någon fördel för det egna laget (t.ex. om en spelare med handen stoppar en boll som är på väg ut över sidlinjen i ett ofarligt läge)
  • Skyddshands (när spelaren instinktivt drar upp händerna för att skydda sig)
  • När en spelare som har armen i en för situationen onaturlig vinkel får bollen på handen/armen.

Det ska alltså inte blåsas frispark när en spelare som har armen intill kroppen eller i en naturlig vinkel får bollen på handen/armen såvida inte bollen går direkt i motståndarlagets mål eller att en målchans skapas.

19. Liggande spel

Liggande spel är tillåtet. Observera dock skillnaden mellan liggande spel och glidtackling.

20. Glidtackling

Glidtackling är förbjudet och ska bestraffas med gult eller rött kort beroende på förseelsens art. Glidtackling är när en spelare glider i ett försök att spela bollen när den spelas eller försöker spelas av en motspelare. Det är alltså EJ glidtackling om en spelare glider utan att en motspelare är i närheten.

Målvakten är undantagen glidtacklingsförbudet i sitt eget straffområde under förutsättning att detta inte nyttjas på ett oaktsamt eller vårdslöst sätt eller att överdriven kraft används.

21. Skuldertackling

Skuldertackling är förbjudet och ska bestraffas med frispark eller straffspark beroende på var förseelsen äger rum.

22. Straffpåföljder

  • Gult kort = 2 minuters utvisning.
  • Laget ska spela med en spelare mindre på planen även om det gula kortet tilldelas en spelare eller ledare på bänken.
  • Två gula kort = rött kort. Utvisning för resten av matchen samt nästföljande match.
  • Direkt rött kort (grov utvisning) = utvisning för resten av matchen samt nästföljande match.
  • Vid rött kort ska laget spela med en spelare mindre på planen i 5 minuter, därefter får laget ta in en ny spelare (dock ej den som fick det röda kortet då denne är utvisad resten av matchen). Den utvisade spelaren får överhuvudtaget ej vistas vid planen utan måste lämna hallen.
  • Laget ska spela med en spelare mindre på planen även om det röda kortet tilldelas en spelare på bänken. Vid grov utvisning skall domaren skicka in en anmälan till Påföljdskommittén och spelaren är avstängd i väntan på beslut.
  • Vid grova utvisningar måste spelaren eller lagkaptenen/lagledaren kunna uppge spelarens namn och personnummer. Om dessa uppgifter inte kan ges så har domaren rätt till att bryta matchen och laget förlorar med 0-5. Laget är dessutom avstängt från vidare spel till dess att spelarens namn kommer fram.
  • En grov utvisning innebär dessutom en straffavgift för laget på 300 kr.
  • OBS! Kommer det till Korpen Stockholms kännedom att en person spelar match med ett lag utan att finnas med i laguppställningen förlorar laget matchen med 0-5.
  • Ett lag kan drabbas av röda kort såväl före som efter matchen. Domaren har med andra ord rätt att anmäla händelser som inträffar från det att laget anländer till arenan tills dess att de lämnar densamma. Allt för att stävja dåligt uppförande och t.ex. hot mot domare eller motståndare.
  • Om ett lag drar på sig upprepade grova utvisningar kan laget bestraffas med poängavdrag, böter eller uteslutning ur serien. Ett lag kan även uteslutas om det betett sig på ett sätt som är till skada för föreningen.
  • Korpen Stockholm har rätt att neka ett lag deltagande i seriespel om laget ifråga betett sig illa under tidigare säsong/säsonger.
  • Korpen Stockholm har rätt att neka en person medlemskap om personen uppfört sig på ett sätt som är till skada för föreningen.

Avvaktande gult kort
Vid avvaktande gult kort ska spelet fortsätta till nästa naturliga avbrott.

Målchansutvisning
Förekommer ej i innefotboll.

23. Walkover

Lag som uteblir från match döms som förlorare och motståndarna erhåller 5-0 och tre poäng. Det är viktigt att lag som tvingas lämna walkover meddelar domare och motståndare i god tid!

Kontaktuppgifter till domare och motståndare hittar ni genom att genom att logga in i KIT och sedan klickar ni på den berörda matchen i spelprogrammet.

När ett lag lämnar walkover förlorar laget 400 kr av inbetald walkover-pott. Om walkover-potten har förbrukats under pågående säsong skickas en faktura ut på 800kr. Vid tre lämnade walkover tas laget i regel bort från fortsatt spel och lagets matcher annulleras, men det är alltid tävlingsavdelningen som tar det slutgiltiga beslutet. Lämnar ett lag walkover utan att meddela motståndare, domare och Korpen Stockholm dras hela walkover-potten och en faktura på 800 kr skickas ut.

OBS! Tidsgränsen för walkover är två timmar innan matchstart. Lämnas walkover senare än så dras hela potten och en faktura på 800 kr skickas ut. I morgonserierna måste walkover lämnas senast 12 timmar innan matchstart för att räknas som godkänd.

Potten ligger sedan kvar från säsong till säsong om walkover ej lämnas och återfås på begäran upp till 18 månader efter serieslut om laget slutar i Korpen Stockholm.

24. Matchflytt

Korpen Stockholm kan inte hjälpa lagen med matchflyttar under säsongen. Om lag ändå önskar flytta match rekommenderar vi att ni själva kontaktar andra lag i serien och byter speltider.

Kontaktuppgifter till domare och motståndare hittar ni genom att genom att logga in i KIT och sedan klickar ni på den berörda matchen i spelprogrammet.