Guldår för Korpen i svensk media

Året i media slog nya rekord för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet. Aldrig tidigare har så många pressmeddelanden skickats ut till svensk media och genomslaget var betydligt större än tidigare år.

- Vi har genomfört flera arrangemang som väckt medias intresse för Korpens utbud, inte minst tack vare att vi lyckades få till aktiviteterna trots restriktionerna, säger Magnus Dahlberg, press- och PR-ansvarig på Korpen. Folk törstade efter positiva och engagerande nyheter.

Motionsutmaningen Mitt Everest är ett av exemplen där Korpen fick ett stort medialt genomslag. I maj 2021 visades ett längre inslag i TV4 Nyhetsmorgon där reportern Marcus Noterius gick en liten del av Ladängseverest tillsammans med Korpen Östersund. TV4 Nyhetsmorgon har omkring 500 000 tittare per dag.

Korpen har under de senaste två åren varit anslutna till tjänsten All Ears för att även kunna mäta sin närvaro i poddar och radio. Under 2021 nämndes Korpen 187 gånger och omräknat till den totala räckvidden nåddes 7 miljoner personer. Det totala PR-värdet uppgick till 6 miljoner kronor.

Med hjälp av omvärldsbevakaren Meltwater har Korpen även fått fram siffror på hur många redaktionella artiklar som nämnt Korpen rent allmänt, Mitt Everest och Korpen Challenge. Totalt har närmare 700 artiklar haft med just de orden under 2021. De tidningar som toppar antalet artiklar om Korpen är Expressen, Aftonbladet.se, DN.se, Sveriges Radio och Norrköpings Tidningar. Självklart finns det en liten felmarginal med tanke på att bland annat fågeln korpen smyger sig in i statistiken…

De pressmeddelanden som Korpen skickat ut både lokalt och nationellt har främst handlat om Mitt Everest, satsningen på Aktiv Senior och Korpens lansering av pickleball i Sverige. Totalt har 21 pressmeddelanden gått ut.