Telia SM och EM i företagsidrott

En av Korpen Svenska Motionsidrottsförbundets nationella organisationer, Telia Idrott och Fritidsförbund, erbjuder medarbetarna friskvård i form av motion, breddidrott och kulturaktiviteter. Syftet är att aktivera medlemmarna fysiskt och skapa en social gemenskap mellan medarbetarna i företagets olika delar för att öka trivseln på arbetsplatsen.

En del i Telia IF:s verksamhet handlar om motionsidrott och varje år anordnas ett stort Sverige Mästerskap där medlemmar från samtliga Telia IF:s 12 olika föreningar tävlar i allt ifrån lagidrotter som innebandy och bowling till racketsporter som padel och bordtennis till längdskidor och styrkelyft. 2022 var det dags för vinter-SM i Sundsvall.

Under dessa vinterspel fick Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet äran att vara med som arrangör. Här handlade vår expertis och hjälp främst om att tillhandahålla ett verksamhetssystem som kunde återanvändas från år till år och som klarade av allt från anmälningsförfarandet till medlemshantering, kommunikation, tävlingsadministration och direktbetalning. Ett perfekt tillfälle att använda KIT.

Drygt 450 deltagare fick möjligheten att träffas och mäta sig mot varandra. Men som så mycket annat det senaste året fick även detta mästerskap ställas in på grund av coronapandemin.

Här fick än en gång Korpens IT-system KIT visa sig från sin bästa sida och det administrativa verktyget kunde utan problem återbetala alla deltagare sina deltagaravgifter och locka till sommar-SM 2022 där naturligtvis Korpen kommer finnas med och stötta våra nationella organisationer.

Samtidigt som många av Korpens nationella organisationer anordnar Sverigemästerskap för sina anställa har de även chansen att skicka några av sina medlemmar till Europamästerskapen i företagsidrott. Det här är möjligt tack vare Korpens medlemskap i det europeiska förbundet för företagsidrott, EFCS. 2021 skulle den 23:e upplagan av mästerskapen ha avgjorts i Arnhem, Nederländerna, men spelen fick skjutas upp till 2022. Bland annat hade cirka 30 medlemmar från Vattenfalls Idrotts och Fritidsförbund planerat att följa med på spelen, men förhoppningsvis får de, plus övriga nationella organisationer, möjlighet att representera Sverige 2022 istället.