90 föreningar flyttade in på korpen.se

Föreningshemsidor var på tapeten i idrottssverige 2022 i och med att hemsidesfunktionen i IdrottOnline togs bort. Varje specialidrottsförbund har gjort sina egna lösningar och Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet valde att erbjuda ett kostnadsfritt alternativ under korpen.se. Med denna variant kan vi ytterligare synliggöra vårt utbud för motionärer.

Som en del i Korpens digitaliseringsresa har utvecklingen av vår externa kommunikation varit en viktig prioritering. Under 2022 har vi fortsatt arbetet med att flytta föreningarnas hemsidor till samma plattform som korpen.se.

Stort intresse

Ett erbjudande om hemsidesflytt gick ut till samtliga föreningar under 2021 efter att Riksidrottsförbundet fattat beslut om att ta bort den kostnadsfria hemsideslösningen i IdrottOnline vid årsskiftet 2022/2023. Vi fick stort gensvar och tre personer projektanställdes för att hjälpa föreningarna med innehållsflytten från deras gamla hemsida i IdrottOnline till den nya sidan i vår plattform Umbraco.

Lagom till deadline vid årsskiftet 2022/2023 hade vi lanserat samtliga hemsidor åt de föreningar och förbund som anmält intresse. Totalt var det 90 stycken. Till årsskiftet hade vi även flyttat Korpens interna hemsida.

I samband med lansering har varje förening fått en kort utbildning i hemsidesverktyget och fler utbildningar erbjuds under 2023.

Tydlighet och marknadsföring

Med den nya lösningen kan föreningarnas aktiviteter hämtas per automatik och bokning och betalning kan ske i ett för besökaren smidigt och enkelt flöde. Lösningen bygger på färdiga sidmallar som följer den grafiska profilen och är anpassad till Korpens verksamhet.

Förutom att dessa nya hemsidor är användarvänliga och tydligt guidar besökaren till att hitta en aktivitet, så fyller de en stor funktion i att dra trafik samt att marknadsföra Korpens verksamhet.