Fler använder Korpens verksamhetssystem KIT

Allt fler föreningar har under 2022 anslutit sig till Korpens IT-system, KIT. Flytten av föreningshemsidor från IdrottOnline till Korpens egen lösning möjliggjorde för många föreningar att lägga sina aktiviteter i KIT.

Under året har vi gjort ett femtontal fysiska föreningsbesök och ett stort antal digitala föreningsmöten med syfte att stötta och hjälpa föreningarna i deras användning av KIT.

I samband med flytten av föreningshemsidor från IdrottOnline till Korpens egen lösning, skapades möjligheten för föreningarna att med automatik visa upp sin verksamhet på hemsidan. Detta innebar att det under andra halvan av 2022 låg ett stort fokus på att, parallellt som föreningarna startade sina föreningshemsidor under korpen.se, hjälpa föreningarna att lägga in aktiviteterna i KIT.

Hjälp med administration vid mästerskap

I september hjälpte vi en av våra Nationella Organisationer, Telia Idrotts- och Fritidsförbund, att administrera Telia-SM i KIT. Anpassningar har även gjorts för att kunna välkomna fler av våra arbetsplatsföreningar och nationella organisationer in i KIT.

Nya instruktionsfilmer

För att skapa bättre förutsättningar för föreningarna togs det under året fram ett antal nya instruktionsfilmer som bland annat beskriver hur du skapar nytt medlemskap och eller lägger till en ny aktivitet eller kurs (se ett exempel ovan). Samtliga filmer finns att se här.

Råd för utveckling

2022 har Utvecklingsrådet haft fem möten. Syftet med Utvecklingsrådet är att föreningarna ska få ge förslag på förändringar, göra gemensamma prioriteringar av befintliga önskemål och lära av varandra. I Utvecklingsrådet är tolv föreningar representerade.