Videon kan inte visas om du inte har godkänt cookies.
Godkänn nödvändiga cookies

Motionslandslaget lanserades och engagerade brett

Kan ett motionsförbund utan någon egentlig tävlingsverksamhet ha ett landslag? Svaret är ett rungande ja! Paradoxen blev till en framgång och Motionslandslagets resultatorienterade målsättning föll sig naturligt: att få svenska folket att röra på sig mer, utan pekpinnar.

I mitten av juni lanserade vi Motionslandslaget och satsningen fick direkt ett fint mottagande. Redan de två första dagarna gick människor med innan vi egentligen hade haft någon riktig lansering eller någon större synlighet via annonsering. 

Över 18 000 gick med

Med Motionslandslaget gör vi något konkret för att faktiskt förbättra människors hälsa. Istället för att vara ytterligare en aktör som konstaterar att utvecklingen går åt fel håll när det gäller fysisk aktivitet och stillasittande vill vi inte peka på andra. Istället vill vi förändra genom att kommunicera direkt med människor och inspirera till vardagsrörelse.

Från lansering till årsskiftet gick 18 241 människor och 227 arbetsplatser med i Motionslandslaget. 

Det mesta vi har gjort har engagerat människor. En lite rolig och oväntad händelse var att vi bjöd in deltagare att bidra till en spellista på Spotify med bra träningslåtar. Initiativet tog snabbt fart och listan blev en av de mest populära användarskapade spellistorna på Spotify med ungefär 8,5 timmar musik.

Motionsstreak för att skapa nya motionsvanor 

Som första större gemensamma motionsaktivitet genomförde vi en motionsstreak 7-13 november. Vi inspirerades av det populära fenomenet "runstreak" som handlar om att vara ute och springa lite varje dag. I vår variant låg fokus på att man ska röra på sig minst 20 min/dag i en vecka. 20 minuter som utgår ifrån WHO:s rekommendationer för fysisk aktivitet och stillasittande. Sju dagar eftersom det kan räcka för att skapa en ny vana. Det viktiga var att motionsstreaken skulle vara öppen och enkel för alla att vara med i.

Vi skapade åtta filmer med vår förbundskapten Micael Dahlen som inspirerade via sociala medier.

Efter streaken gjorde vi en utvärdering som 75 personer svarade på och alla var väldigt nöjda och gav i snitt över 9 i betyg på en 10-gradig skala.

Antal inlägg under veckan med #motionslandslaget på Instagram: 425

Ökning engagemang: +729 procent Facebook, +392 procent Instagram (jämfört med veckan innan) 

Motionskalender för att minska stressen julstressen

Efter den framgångsrika motionsstreaken valde vi att göra en motionskalender med ett motionstips bakom varje lucka fram till julafton. Vi gjorde kalendern tillsammans med de som är med istället för att vi själva skulle ta fram 24 motionstips. Det blev en bred uppslutning där vi även fick med oss några andra specialidrottsförbund, korpens medlemmar och korpföreningar.

Facebook-grupp med närmare 1000 medlemmar 

13 oktober startade vi en Facebook-grupp för Motionslandslaget och redan samma dag kom det förfrågningar om att gå med. Det är fantastiskt att följa engagemanget, peppen och inspirationen som finns i gruppen varje dag. I det här forumet har landslagsdeltagarna tagit chansen att interagera med varandra, både stöttande och peppande.

Rekordsiffror i alla kanaler 

Mycket tack vare engagemanget för Motionslandslaget blev 2022 ett år då vi nådde rekordsiffror i alla kanaler. 

Även om ökningen sker från relativt låga nivåer så har vi lärt oss mycket om hur vi ska fortsätta utveckla kommunikationen på ett sätt som gör det relevant för fler att hitta och följa oss.

Folkhälsoinitiativ som gör skillnad

Det är viktigt att betona att hashtaggen #motionslandslaget inte bara är en kampanjtagg som ger synlighet, utan varje gång den används så är det ett inlägg som visar att någon är ute och motionerar.

Ett utbrett samhällsproblem är att få de som idag inte rör på sig att komma igång. Oftast är det ju främst de som redan är fysiskt aktiva som nås med olika initiativ. Även om vi inte kan säga hur många eller ge några exakta siffror så ser vi i de dagliga kommentarerna och i inläggen på sociala medier att vi genom Motionslandslaget faktiskt även når dem som i vanliga fall har svårt att få till sin träning eller vardagsmotion. Och att det betyder mycket för många människor, på riktigt. Alla dessa människor som peppar och inspirerar varandra – det är det som är Motionslandslaget.

Ödmjukt hoppas vi på att det här bara är början. Vi vill fortsätta göra det som vi gör bäst, nämligen aktivera och inspirera människor till rörelse med målet att få hela Sverige i rörelse.

Hitta din aktivitet
eller dra igång något eget.