Skoleverest - tillsammans bestiger klassen Mount Everest

Under 2021 fick vi möjligheten att ytterligare utveckla MittEverest så att aktiviteten skulle passa även för yngre deltagare – i det här fallet skolelever.

Genom Riksidrottsförbundets Rörelsesatsning i skolan genomfördes SkolEverest under hösten 2021. En enkel, rolig och lärande digital motionsutmaning där klasser tillsammans ska bestiga Mount Everest genom att samla ihop 8 849 höjdmeter.

Vi vill genom den digitala lösningen få unga att röra på sig och samtidigt lära sig mer om Allemansrätten och under första halvåret (hösten 2021) hade 17 skolor från hela landet deltagit i aktiviteten.

Utöver att få unga att röra sig mer vill öka kännedomen om Korpen och skapa samverkan med andra organisationer

En skola som hakat på utmaningen är Jämtlands Gymnasium i Östersund. Idrotts- och matematikläraren Ulrika Eklöv fick information om utmaningen från Korpen blev nyfiken på hur hon kunde kombinera sina två ämnen för att skapa lärande, teamkänsla och fysisk aktivitet för de två klasser i årskurs 1 på byggprogrammet där hon undervisar.

Jag lät eleverna vara med och bestämma vilken backe vi skulle gå i och sen fick de under matematiklektionen räkna ut hur många vändor det innebar för både klassen och varje elev. Tävlingen blev att se vilken klass som klarade de 114 vändorna snabbast, berättar Ulrika, som även spridit informationen vidare till sina lärarkollegor på skolan och fått intresse från flera kollegor att göra liknande utmaningar.

Sara Alfredsson är projektledare för utmaningen för Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet och hon är lycklig över hur Ulrika tog sig an utmaningen med sina två klasser.

- Det är så kul att Ulrika varit kreativ och hittat sätt att använda utmaningen inom både matten och idrotten.

Lotta Eriksson ifrån föreningen Korpen Storsjön var på plats i backen och delade ut vattenflaskor samt hejade fram eleverna som kämpade sig upp för backen.

- Det här är en fantastisk aktivitet och det är så härligt att få vara på plats och känna teamkänslan bland eleverna när de gör detta tillsammans. Fler skolor och korpföreningar borde haka på denna utmaning!