Starkt år för Korpen i sociala medier

Det här var året då Korpens sociala medier fick ett rejält uppsving i antal följare, räckvidd och engagemang. Starten av Motionslandslaget och responsen på satsningen är en av förklaringarna till den positiva utvecklingen.

Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet finns i ett antal sociala medier. Våra största konton är Facebook och Instagram men vi har även närvaro i andra kanaler, däribland Linkedin.

Fler följer oss

2022 har vår följarskara vuxit rejält. Särskilt stor var ökningen på Instagram där antalet följare fördubblades, från 924 vid utgången av 2021 till 1 866 vid slutet av 2022. På Facebook steg antalet följare från 5614 till 6 359 och på Linkedin från 499 till 908.

Korpens följare

Ökad räckvidd

En annan positiv utveckling var att räckvidden för våra sociala medier ökade, jämfört med året innan. Det innebär att en större publik har exponerats för vårt innehåll.

För de största kontona såg utvecklingen ut så här:

• Facebook 1 006 802 (+ 171,7 procent)
  • Instagram 353 072 (+238,7 procent)

Växande engagemang

Det är också glädjande att engagemanget (klick, gilla-markeringar, kommentarer, visningar och delningar) ökade då det visar att vårt innehåll uppskattas och är relevant. 2022 landade det totala engagemanget för Facebook-sidan på 169 000 (+230 procent jämfört med 2021) och på 5 140 för Instagram-kontot (+198 procent jämfört med 2021).

Sammantaget innebär utvecklingen att vi når en större publik, vilket ökar möjligheterna att få ut vårt budskap.

Motionslandslaget motor

En av förklaringarna till de positiva siffrorna är initiativet Motionslandslaget som lanserades sommaren 2022. Under året publicerades en mängd innehåll kopplat till satsningen, däribland en Motionsstreak och en Motionskalender, som fick ett gott mottagande. I spelaren ovan finns exempel på ett inlägg under Motionsstreaken.

Läs mer om Motionslandslaget här

Motionslandslaget har också fått draghjälp med exponering när förbundskapten Micael Dahlen har lagt ut innehåll på sina egna konton på Facebook och Instagram. Bland dem som väckt störst engagemang toppar ett inlägg om Motionsstreaken som genomfördes i november. Det har fått runt 1 170 gilla-markeringar och genererat cirka 135 kommentarer på Instagram.

Följ Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet i sociala medier