DELA ARTIKEL:

STUDIO KORPEN | Intervju | 2022-09-22

Träna med fler och orka mer!

Glöm talesättet ”ensam är stark”. I alla fall om du vill få motivation nog för att köra igång med de där träningspassen som hela tiden skjuts på framtiden. Det är när vi gör saker ihop som det händer!

Det här är en sanning som faktiskt har hundra år på nacken utifrån forskningen. Redan 1920 kunde industripsykologen Otto Köhler i sin forskning konstatera att människor i par eller tre och tre klarade av att lyfta mer vikt om man samarbetade. Dessutom visade det sig att den som tidigare presterade sämst ökade sin prestation mest. 

Hundra år senare har inget förändrats inom forskningen. De flesta av oss nickar säkert igenkännande – det blir som mycket mer lattjo att svettas, springa, dansa, lyfta, hoppa, spela och snicksnacka efteråt om du har någon eller några att göra det med. Ensam är det svårare att bli stark, helt enkelt. 

Sverker Fryklund som är idrottspsykolog och universitetsadjunkt på Malmö Högskola har ägnat de senaste 20 åren åt att fördjupa sig i psykologiska effekter inom idrotten. De senaste tolv åren har han dessutom varit engagerad som idrottspsykolog i Malmö FF. 

Sverker Fryklund, idrottspsykolog och universitetsadjunkt på Malmö Högskola.
"Det är knappast en bomb jag släpper när jag konstaterar att det är lättare att få träningen gjord om du ingår i ett socialt sammanhang. De studier som gjorts visar att stöttning och backning av din träning underlättar, plus att den sociala stödfunktionen är viktig för oss människor. " förklarar Sverker Fryklund.

Under pandemin har den här sociala stödfunktionen mer eller mindre raderats ut. Inte minst de äldre har lidit av att inte kunna motionera i ett socialt sammanhang. Sedan restriktionerna släppte för ett halvår sedan är det fortfarande många som inte lyckats ta sig tillbaka till sitt sociala sammanhang där motionsaktiviteter står i fokus. 

Gunilla Karlsson, 78 år, från Vallentuna utanför Stockholm har äntligen hittat tillbaka. När Motionsnytt träffar henne har hon precis genomfört ett Afro Yoga-pass på Korpen Vallentunas anläggning. 

"Det är så härligt att äntligen att få vara tillsammans igen och göra sånt som gör kroppen glad. Och just att göra det med andra ger den där sköna sammanhållningen. Att sätta sig i ett gym och dra i lite vikter ger inte samma kick." Konstaterar Gunilla. 

Vad det handlar om är det som idrottspsykologen Sverker Fryklund benämner positiv förstärkning. Kort sagt laddar du din träning med så många positiva signaler att den blir en självklar del av ditt liv. 

  • Många släpar sig ut och gör saker som inte är kul. Då blir det en negativ förstärkning och du när inte den där vanan, förklarar Sverker Fryklund.  
  • Om jag tar mig själv som ett exempel så älskar jag att spela tennis, men tycker det är rätt tråkigt att styrketräna. Därför spelar jag tennis och styrketränar för att bli starkare och stabilare i mitt tennisspel. Då har jag kopplats ihop två vanor för att kunna bli ännu bättre och hålla på längre med det jag älskar: tennis! 

Sverker Fryklund arbetar idag kontinuerligt och idrottspsykologiskt med några av Sveriges bästa fotbollsspelare i sitt jobb för Malmö FF. Utifrån hans kompetens bad vi honom att dela med sig av bra tips som en motionär kan ta med sig då motivationen tryter. Här kommer Sverkers tre bästa tips: 

  • Planering. Vad ska jag göra, hur ofta, hur viktigt är det här i mitt liv. Och den mer handfasta planeringen att packa väskan, se till att du har rätt utrustning och kläder. 
  • Positiv förstärkning. Det är få människor som kan lida sig igenom tråkiga träningspass. Hitta något som attraherar mig på kort och lång sikt. 
  • Gör det tillsammans. Se till att involvera andra, ingå i en träningsgrupp. Det blir roligare och dessutom blir det ett grupptryck som gör det är svårare att hoppa av.
Hitta din aktivitet
eller dra igång något eget.